torsdag 6 oktober 2011

Grand opening of Circle line

Så var det äntligen dags, nu ska tunnelbanans gula linje "Circle line" öppnas fullt ut!

Det är en stor happening minsann! Det är invigning av de sista stationerna på lördag, och något säger mig att det kommer att vara hur mycket folk som helst där, som i sann "singaporiansk kiasu-anda" ska vara bland de första att åka dessa tåg!

Jag erkänner att jag är inte det minsta ledsen över att vara borta och missa denna tillställning. Jag råkade av misstag åka från en annan av gula linjens stationer en dag då det var invigning där. Ville jag stå i den kön? Nix! Men i min värld måste man liksom inte vara bland de första, det går lika bra en annan dag, men det är inte riktigt så det resoneras här. (Fast det är klart, kan man sova utanför HM för att vara först in när det öppnar, så kan man säkert stå flera timmar i en tunnelbanekö också...)



Hur som helst så är det en efterlängtad tunnelbanelinje som kommer att täcka upp flera delar av Singapore som tidigare varit lite bökiga att ta sig till. Det kommer med sina drygt 30 km och nästan 30 stationer att vara världens längsta förarlösa tunnelbanelinje. Naturligtvis - för det är klart att om det är nytt, så måste det ju vara "världens någonting". Jag menar, hur skulle det se ut om man byggde något som varken var högst, störst eller längst? Det går ju inte...

Troligtvis är det också världens enda "circle line" där ändarna inte går ihop någonstans!

6 kommentarer:

  1. Förarlösa? Uuuu, jag tycker inte om tunnelbanor överhuvudtaget, tycker att det är lite läskigt...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Säger som Lippe...läskigt!
    Kul att se kontrasterna i Singapore.
    Har också problem med att kommentera, hoppas det funkar nu.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att ordet "lagom" inte finns i Singapore.

    SvaraRadera
  4. wow...och jag som gläder mig över en ny cykelbana ut ur stan...
    kram E

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är kul att åka tunnelbana, särskilt i städer jag besöker för första gången. Men jag tror inte jag vill stå i en jättekö för att åka.

    SvaraRadera
  6. Lippe: Det händer i alla fall inget på grund av "den mänskliga faktorn" ;)

    Elle: Nu har det fungerat bättre ett tag, förhoppningsvis håller det i sig.

    Steve: Nej, det ordet uppfanns definitivt inte av en singaporian!

    E: Ska jag vara riktigt ärlig, tror jag att jag hellre hade velat ha en cykelbana här med...

    Per-Anders: Fördelen är att det normalt sett är jättesnabbt - det är bara när det är nytt och alla ska vara först det ser ut så där.

    SvaraRadera