måndag 17 oktober 2011

Typiskt svenskt

Vad är det som gör att så fort vi svenskar kommer utomlands längtar vi plötsligt så förtvivlat efter Kalles Kaviar? Jag äter inte denna vara så ofta i vanliga fall, men helt plötsligt får den väldigt gärna finnas i kylskåpet.

Kan det vara så, att eftersom man inte kan hitta den i en vanlig affär, så¨måste man besöka nästa typiska svenska inrättning (Ikea) för att få tag i den och då helt plötsligt kan man gå omkring och känna att "här vet jag hur allt fungerar", det är "mina" domäner. Här är det min tur att gå och småle åt människor som inte vet vad man ska äta till vad. Att man inte ska ha ketchup på lussebullen eller lingonsylt på pepparkakan. Och då, då infinner sig plötsligt ett mystiskt ha-begär efter just Kalles kaviar!


Något som faktiskt stöder detta att vi blir lite knäppa när vi kommer utomlands är att 1985 såldes 144 tuber av Kalles under en månad på en Sunwing Resort på Rhodos! (Under samma period säljer en stor livsmedelsbutik i Sverige ca 80 st.) Jamen, hur kan man komma på idén när man är på semester i några veckor att "Oj, vi glömde ta med en tub Kalles - vilken tur att de har svensk mat i hotellbutiken..."

För att späda på era onödiga kunskaper ytterligare (det känns som om det var ett tag sedan nu...) kan jag ju berätta att en tub Kalles räcker till en 5m lång sträng. (detta test utföres med fördel utomhus!)

Men, som sagt, lite knäpp blir man, så nu har jag en tub Kalles i kylskåpet, och den är god, jag erkänner, och lite Sverige smakar det...

16 kommentarer:

  1. Det är så sant! När jag var i NY fick jag supersug efter en smörgås med leverpastej och gurka...jag som typ inte ätit leverpastej på flera år innan jag åkte till NY. Och Kalles Kaviar. Som jag köpte på IKEA. Galet! Man är aldrig så svensk som när man befinner sig utomlands!

    SvaraRadera
  2. Jag äter heller aldrig Kalles i SVerige.

    SvaraRadera
  3. Kalles får vara för min del....men däremot blir jag lycklig över en falu rågrut! Annars äter vi mest thailänsk mat här i Thailand och svensk när vi är i Sverige

    Annika 50+ i bkk

    SvaraRadera
  4. Intressant att det är fem meter i en tub...

    Och det är faktiskt riktigt gott, och snyggt, med lite ringlad kaviar på en äggmacka...

    SvaraRadera
  5. hahaha, som svensk i Norge är det inte så långt till det svenska, men ändå allt för långt!!

    Ha en fin vecka!!

    SvaraRadera
  6. 5 meter lång, hade jag ingen aning om. Själv äter jag Kalles Kaviar och Kavli räkost på en hårt bröd i Bangkok men inte i Sverige.
    Jag tror att det beror på att jag behöver salt när det är varmt.....

    SvaraRadera
  7. När man bara åker på semester så tycker jag det är sorgligt om man vill äta svensk mat istället för att prova den lokala men om man som ni, bor utomlands, så kan jag verkligen förstå begäret efter svensk mat ibland.
    Macka med ost och kaviar (men den randiga) är mums!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Trillingnöten: Så är det nog!

    Katarina: Visst är det konstigt!?

    Annika: En fördel med Singapore är att det är så lätt att få mat ifrån hela världen, eftersom så stor del av världen är samlad här. Fast det minsta vi äter är nog västerländsk mat, det spar vi tills vi kommer hem, och den asiatiska maten är alldeles för god! (kaviaren är undantaget...)

    Joanna: Ja frågan är hur vi har klarat oss så länge utan den kunskapen!

    SvaraRadera
  9. Anna: nej, ibland kan det till och med vara närmare rund halva jorden!

    Susanna: Det kan faktiskt vara en anledning, plus avsaknaden av salt mat över huvudtaget!

    Malin: Jag håller med om det sorgliga i att leta svensk mat när man åker utomlands på semester.

    SvaraRadera
  10. Ja, det är klart att det är töntigt om man åker utomlands i en vecka och måste äta Kalles Kaviar MEN så var inte fallet.....

    SvaraRadera
  11. Det är väl klart att man kan längta efter något typiskt svenskt när man bor utomlands, man dövar sin hemlängtan för en stund.
    Man kan göra mycket med Kalles ex blanda med fint hackad rödlök creme fraice eller bara lägga på lite purjo ovan kaviaren och bjuda sina nyvunna vänner.
    Hur långt jag har till Kalles just nu? Ca 7-8 steg haha!!

    Kärlek till dig.......Malla

    SvaraRadera
  12. Aldrig är man så patriotisk som när man har varit utomlands en tid. Så jag har full förståelse för din Kalles-tub. =)

    SvaraRadera
  13. skönt med lite värdelöst vetande, 5 m kaviar... Njut av din Kalles kaviar.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Törs jag ens fråga HUR du vet att det är fem meter kaviar i en tub?! :)
    Tycker att de flesta av mina utomlandsboende svenska vänner lättat pratar om att det finns ett IKEA inom någorlunda rimligt avstånd - en liten bit av Sverige att åka till när hemlängtan smyger sig på. :)

    SvaraRadera
  15. Kanske har man också ännu större behov av att känna sig "svensk", att tillhöra något, när man är på bortaplan. Tänker på att många invandrare i Sverige också börjar hålla hårdare på sina traditioner i Sverige, än vad de gjorde tidigare...

    SvaraRadera
  16. Susanna: Det som var sorgligt/töntigt, var om det var semesterfirare på Rhodos som försåg sig med kaviar.

    Malla: Det är kanske så jag laga exotisk mat - med Kalles som bas!

    Nilla: Det är lustigt, men så är det...

    Sarah: Jo du, och tänk på allt du kan göra med din nyvunna kunskap ;)

    Märta: Är du säker på att du vill veta? (Jag önskar att jag tufft hade kunnat svara att jag gjorde en sträng utanför huset på de nyborstade plattorna, men icke, det var helt enkelt så tråkigt så att jag läste det på "Kalles egen hemsida"...)

    Freedomtravel: Visst är det så, och jag får mer och mer förståelse för att de vill bevara sina traditioner!

    SvaraRadera