tisdag 25 oktober 2011

Happy Deepavali!


Idag firar vi Deepavali! Kanske inte firar i den bemärkelsen att jag har konverterat till hinduismen eller så, men eftersom så många firar och det är helgdag imorgon, så är det ju dumt att inte vara med och fira på åtminstone ett litet hörn...


Deepavali är hinduernas motsvarighet till nyåret och som det mesta annat i den här delen av världen, så firas det i flera dagar. Direkt översatt betyder det "rad av ljus" och man firar det godas seger över det onda och ljusets seger över mörkret.


Det finns ett antal legender som förklarar varför Deepavalin firas, och en bygger på när Lord Krishna återvänder efter att ha dödat tyrannen Narakasura. Hans återvändande sker i mörker, eftersom det inträffar då månen är ny. För att hjälpa honom hitta hem så tänder alla oljelampor som ställs ut. Därav alla tända lampor, och namnet "Deepavali", "Row of lights"




Helgen firas med nya kläder, presenter, fyrverkeri och festmåltider. Dessutom ska det tändas ljus i massor. Detta innebär att just nu är det mer kaos än vanligt i Little India! Alla ska inhandla nya kläder och massor med ingridienser till sina släktmiddagar.




Här är det alltid mycket folk och ett underbart kaos mitt i det annars så välordnade Singapore. Hit kan jag ibland  ta en sväng bara för att blanda upp "glasvärlden" med alla dofter, ljud och färger. Speciellt de här dagarna före Deepavali är det verkligen ett enda fyrverkeri av färger som blandas med dofter och musik.




De vanliga kryddofterna blandas med de blommor som säljs överallt. De nystädade hemmen ska dekoreras med välldoftande, färgglada blommor i mängder. Såväl på brickorna där godis och kakor serveras, som i vaser och utströdda lite här och där - mycket doft och färg ska det vara!





Köerna till blomstånd och godisförsäljning ringlar långa, det doftar underbart av blommor och kryddor, Indisk musik blandas med (för mig) obegriplig indiska, det är en fullkomlig explision av färger, och mitt i detta totala kaos vilar ett mystiskt lugn...

14 kommentarer:

  1. Roligt att få se bilder från festligheterna i Singapore. Imorgon kväll beger vi oss ut i vimlet här i KL. I natt blev det inte många timamrs sömn så showerna avlöste varandra till tre tiden i morse. Jag ser nämnligen ner till festrområdet och ljudet är bedövande högt! Men är det fest så är det! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har tänkt oss att tillbringa kvällen med att se de "riktiga festligheterna", fyrverkerierna etc. Vi får väl se om vi får plats...

    SvaraRadera
  3. Vilka spännande saker ni får vara med om! :)

    SvaraRadera
  4. Nu har du ju sinkat hela min morgon eftersom jag fastnade här på din blogg med fantastiskt fina bilder och berättelser från ett fjärran land..... Fast jag hinner nog vad jag ska i alla fall!

    Jag trillade in här via Camilla och vill givetvis följa med i fortsättningen med!

    Kika gärna in till mig om du har tid och lust!

    SvaraRadera
  5. Gillar ordet "normal"! Allt är normalt, i sitt sammanhang! Även floskler!

    Skärpning för fan!

    SvaraRadera
  6. Det är nästa så man känner dofterna genom bildskärmen! Vilka otroliga bilder!
    Hoppas ni får en riktigt skön Deepavali och tack för att du delar med dig av den till oss!
    *kramen*

    SvaraRadera
  7. Vilken fin fest! Jag är helt imponerad av alla underbara bilder.
    Önskar er en trevlig Deepavali!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej! Har läst din blogg med intresse nästan varje dag sedan du flyttade till Singapore. Jag är en helt vanlig mamma men förhållandet är det omvända. Jag har min dotter här i Singapore. Själv bor jag hemma i Sverige närmare bestämt i Ölme. Just nu är jag och min man och hälsar på hos vår dotter och hennes sambo. I fredags var vi i Little India och upplevde det du har skrivit om, visst är det helt fantastiskt. Hälsn. Mona

    SvaraRadera
  9. Trillingnöten: Visst är det, och mycket finns det kvar!

    Maria: Kul, och jättevälkommen hit! Jag har varit hos dig med och "fastnade" jag med.

    Anonym:????

    Märta: Tack så mycket, och om allt går som planerat och inte vädret sätter käppar i hjulet, så kan det bli rapport ifrån själva firandet också...

    Elle: Tack så mycket, jättekul att du tyckte om dom!

    Mona: Va kul! Det är alltid jätteroligt om någon tycker om det jag skriver. Härligt att ni är här och hälsar på, hur det är så är det ju en bit bort, inget man gör över en kafferast eller så... Ha en fortsatt bra vistelse här, njut av tillvaron och alla fantastiska upplevelser. Hälsa hem till Värmland när ni kommer tillbaka!(Hoppas jag kan fortsätta vara intressant sedan också...)

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder! Önskar verkligen att jag var där och fick uppleva allt det du beskriver. Låter fantastiskt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  11. Det verkar onekligen färggrannt när man festar loss i Singapore.

    SvaraRadera
  12. med dina fina foton och texter lyckas du förmedla värme, känslor och dofter. Tack för att jag "fick följa med".

    SvaraRadera
  13. Kim: Det dröjer ju inte så länge förrän du får det!

    Per-Anders: Nej, färger sparas det inte på, minsann.

    Sarah: Kul att du ville följa med!

    SvaraRadera
  14. Det är min dröm att få uppleva Diwali i Leicester som ska ha Europas största firande. Någon gång ska det bli av. Helst vill man ju se det i Indien sedan också förstås.

    SvaraRadera