måndag 24 oktober 2011

Dödsstraff

Singapore är ett av världens länder som har, och tillämpar, dödsstraff för vissa brott.

I lördagens tidning fanns en artikel om just detta, där man offentliggjorde siffrorna för senaste årens avrättningar. Där fanns också en källa där man kunde hitta siffrorna. Det gjorde mig lite nyfiken, så min vana trogen, började jag rota runt lite bland olika nätsidor för att få lite mer kläm på det här med dödsstraff.

Det visade sig, i vanlig ordning, vara en fruktansvärt tidsödande sysselsättning, så det blev ingen direkt djupgående undersökning, men jag har i alla fall kommit fram till att dödsstraffet tillämpas i drygt 60 stater/länder, varav Kina verkar vara det land som genomför flest, även om det inte finns några siffror på hur många.

Enligt Singapore Prison Servise´s officiella websida, så verkställdes 38 dödsdomar mellan åren 2004-2009 (ingen 2010). Mellan åren 2007-2009 dömdes sju personer till döden för knarkbrott, sex för mord och en person för vapenbrott.

Det som är lite intressant, är när man går in och tittar på Amnesty International, så stämmer inte siffrorna överens, det diffar något i antalet dödsdomar. Där är det något högre siffror än i landets egen officiella statistik. Sedan är det upp till var och en att spekulera i var de rätta siffrorna finns, om det finns några över huvudtaget.

Alla siffror, är siffror jag har hittat i Straits Times 22/10 och websidan "Singapore Prison Service", och jag garanterar inte på något sätt att de stämmer, men det var lite spännande att leta runt lite i "internetskogen". Det är verkligen en snårskog av uppgifter, och det läskiga är att, beroende på var man är och läser, så kan såväl siffror, "fakta" och åsikter gå isär på det mest fascinerande sätt...

10 kommentarer:

  1. De där siffrorna friseras säkert av båda parter på nåt sätt...ett stort mörkertal finns säkerligen i världen...läskigt att tänka på exakt hur många som avrättas egentligen!

    SvaraRadera
  2. Dödsstraff.. Jo.. nää.. Det där med siffrorna hur man mäter osv. är nog inte helt lätt att gemomskåda.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag är för eller emot dödsstraff. När vissa brott händer så kan jag tycka för. Som har i Norge...sköt ner flera ungdomar som var på ett läger. Nä...det finns inte straff nog åt honom.
    Och sådana som gör barn illa...samma där.
    Fast jag tror inte att deras anhöriga tycker som jag.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är läskigt.
    Dödsstraff är också läskigt. Tillämpar man det har man gett upp om människan, känner jag. Vad är människans unika värde om till och med statsapparaten mördar?

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte vira mitt förstånd kring dödsstraff. Hur kan det vara lagligt för en stat att avliva en människa? Det är lite bibliskt över det hela, "öga för öga, tand för tand", men jag kan heller inte förstå hur religiösa övertygelser kan giltigförklara mord.
    Många funderingar blir det...
    kram E

    SvaraRadera
  6. Temat dödsstraff kan man diskutera länge. Och OM man är FÖR det kan man fortsätta att diskutera för VAD man ska bli avrättad. Var går gränsen?
    Måste tänka på det land (minns inte vilket) där man får handen avhuggen om man stjäl...

    SvaraRadera
  7. Dödsstraff? Nej, inte i min värld. Räcker det inte med humanitära skäl så finns flera. Exempel från USA:
    - 17 dödsdömda har blivit frikända efter att dna-tester visat att de inte begått brotten de blivit dömda för.
    - det kostar samhället 1,9 miljoner dollar mera att döma till dödsstraff än till ett långt fängelsestraff enligt beräkningar gjorda av Urban Institute i Maryland.

    SvaraRadera
  8. Jag är definitivt emot dödsstraff. Visst finns det vissa extrema brott som är så hemska att dödsstraff låter som en realistisk tanke. Men vem ska bedöma var den gränsen går? Och hur vet man att det inte blir fel? Nej, det känns medeltida.

    SvaraRadera
  9. Tack för intressanta kommentarer! Det är, presis som flera har uttryckt det, ett läskigt ämne och ändå läskigare blir det när man tänker på hur många platser det fortfarande i vår civiliserade(?) värld existerar på...

    SvaraRadera
  10. Själv är jag stark motståndare till dödsstraff. Det är oetiskt och oåterkalleligt. En stat ska inte vara lika ond som en brottsling.

    SvaraRadera