måndag 14 november 2011

"Äta gräshoppor - kittlar dödsskönt i kistan..."

bland kan man se någon parkera mopeden brevid vår lilla park för att ge sig ut med håvar i högsta hugg som de sveper fram och tillbaka över gräset. Jag har funderat mycket över vad det är de fångar, och vi har gissat hej vilt, men nu vet jag vad de gör, och jag kan ju säga som så, att det rätta svaret hade vi inte gissat!




Jag frågade nämligen en av håvinnehavarna och fick ett stort leende tillbaka, samtidigt som han pekade på sin mun och glatt sa "food"!


I min värld är det väl inte så mycket mat på en stackars liten gräshoppa, fast det är klart, fångar man nog många så...


Och tydligen är det inte bara att stoppa dom i pannan heller, utan det gäller att göra rätt, så om någon skulle vilja prova, så kommer här instruktioner för hur ni bör gå till väga:


Use a net to catch grasshoppers. Sweep it back and forth through grass and weeds where grasshoppers may be found.
  • Put your quarry in a container to keep them alive.
  • Return to kitchen.
  • Remove the large set of legs. If the large legs are difficult to remove, boil them for 10 minutes first; this will also make it easier to remove the wings, if they are large. The legs can be rough and difficult to chew, and the wings just don't add any flavor, so you can remove them or leave them on.
  • Optional: Beat one or more eggs, depending on how many grasshoppers you have, and coat the grasshoppers. Then put the coated insects in a paper bag that has yellow or white cornmeal in it. Shake until the grasshoppers are coated in cornmeal.
  • Heat griddle or skillet.
  • Toss hoppers in and stir. Some varieties will turn red when they're cooked.
  • Grasshoppers can also be deep fried.
  • If you want to humanely euthanize the hoppers before removing the hind legs, put them in the freezer for 40 minutes before preparing them for cooking.
  • If you're especially finicky, you can let them sit overnight to "empty" themselves before
    cooking. Alternatively, shake the jar to scare them.
  • Some people pull the head straight off, which removes the guts (including the stomach). This tends to remove certain kinds of parasites (and could reduce the risk of eating the grasshopper raw, but it's still better to cook it). You can then insert a stick into the cavity and cook it over a fire.[2]
     Warnings
  • The exoskeleton in grasshoppers has chitin that can cause an allergic reaction.
  • Don't gather insects from any areas where pesticides may have been used.
  • Always cook these insects before eating.
  • Chitin bonds to fat cells and prevents them from being absorbed by your body. This is great for weight loss.
       Things You'll Need
  • Net
  • Skillet or griddle
  • Grasshoppers, crickets or locusts
  • Optional- cocktail sauce, BBQ sauce or ranch dressing  (
    (http://www.wikihow.com/)







  

    15 kommentarer:

    1. Jag överlämnar uppgiften med varm hand åt den som känner sig manad ;)

      SvaraRadera
    2. Hu... Så skönt att inte vara köttätare, så jag slipper den här typen av mat... :)

      SvaraRadera
    3. Visserligen har vi många och stora gräshoppor här MEN jag tänker INTE gå ut och fånga dem. Någon annan får anta utmaningen och provsmaka. Jag gör det inte. Jag tänker istället värma upp resterna av gårdagens köttfärssås.
      /Anna

      SvaraRadera
    4. Maria: Det tycker jag att du gör alldeles rätt i!!

      Joanna: Nu tror jag väl kanske inte att det är så mycket kött på just den här typen av mat...fast jag tror inte jag tänker kolla hur mycket!

      Anna: Jag skulle göra exakt samma prioritering!

      SvaraRadera
    5. När Marina goes matblogg blir resultatet synnerligen.. eh.. Intressant!
      Tror dock jag skippar att provlaga.. :)

      SvaraRadera
    6. Märta: Du har alltså lyckats komma på varför det här inte är en matblogg!!

      SvaraRadera
    7. Ja, varför inte. Jag gillar ju surströmming så...

      SvaraRadera
    8. Tja, det kanske är ungefär samma sak...;)

      SvaraRadera
    9. Insekter känns som nåt jag endast skulle äta om jag deltog i en 5 veckor lång överlevnadskurs...

      SvaraRadera
    10. DOB: Det eller surströmming!!

      Nilla: Eller hur!?

      SvaraRadera
    11. Oookej, jag kan mycket väl föreställa mig att gräshoppor är bra som bantingsdiet. Inte nog med att dom binder fett, man tappar ju aptiten bara man tänker på att äta dom.

      Fast å andra sidan äter vi ju kräftor som ju är rätt suspekta djur dom också när man tänker efter.

      SvaraRadera
    12. men hallå där, blanda inte äpplen och päron nu. Surströmming är en delikatess, och gräshoppor är ju mer typ ohyra.
      Kram

      SvaraRadera
    13. Sarah: I just det här fallet skulle jag till och med kunna tänka mig att blanda päron och bananer ;)

      SvaraRadera
    14. Your гepοrt prоvides proven helpful
      to mе peгsοnally. It’ѕ
      еxtremely useful аnԁ you rеallу
      arе naturally quite well-infoгmed іn this аrеa.

      Υou get exposeԁ my ѕight
      to varying thoughts about thiѕ particular topic with inteгestіng and strong content matеrial.


      Visit my web blog: http://kebek2point0.org/
      Here is my homepage : buy zolpidem

      SvaraRadera