onsdag 16 november 2011

Paddor och vargsill på Chinatowns wet market

En wet market är en marknad där det säljs färsk fisk, kött av olika slag, frukt, kryddor, grönsaker, blommor och allt annat man kan tänkas önska sig.

Namnet "wet market" kommer av att golvet är blött, dels på grund av att det spolas av och dels för att det blir vatten av all is som smälter under dagen.

Singapores första marknad av det här slaget fanns i Chinatown redan 1825, men den blev kortvarig och revs strax efter öppnandet. I stället blev det Telok Ayer Market som öppnades 1894, och som fanns ända till dess den gjordes om 1986 och är numer känd som Lau Pa Sat, ett stort food centre.


I Singapore finns ett antal wet markets, varav en finns i Chinatown. Den ligger i källarplan i "Chinatown complex" på Smith Street och här kan man hitta det mesta. Här finns Kryddor, blommor, frukt, grönsaker,färskt sjögräs, kött av olika slag och fisk i massor! Stora, små, vita, röda, prickiga...ja, många olika sorter fanns det!




Det mesta av det nämnda skulle jag nog kunna tänka mig att inhandla, utom råvarorna med kungliga potentialer! Ni vet, sådana där som man ska pussa på för att se om de förvandlas till prinsar - grodor! Stora, små, gröna och grå grodor i burar som tittade på mig med sina stora ögon. Jag undrar hur man får med sig dom om man köper en, fast jag vet inte riktigt om jag vill veta...


Visste ni förresten att det finns en fisk som heter vargsill? Jag kan ju säga att fram till och med i går hade i alla fall inte jag en aning om detta, men nu har jag utökat mitt vetande med denna mycket användbara kunskap. Det är en fisk som förekommer i två varianter, vanlig vargsill och vitfenad vargsill. De är långsträckta och tillplattade med sylvassa tänder och kan bli upp till en meter. De lever för övrigt i den varma delen av Indiska Oceanen och västra Stilla havet, så nu vet ni det!

7 kommentarer:

  1. lite skeptisk till den där vargsillen? Verkar inlåst? Beror det på stora tänder? :p

    SvaraRadera
  2. Som tidigare sagt, varför inte, jag gillar ju surströmming så.....

    SvaraRadera
  3. Vargsill...nä..har aldrig hört talas om det.
    Du se..nu har du lärt mig något nytt igen :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tillingnöten: Nej, det är paddorna som är inlåsta!

    Steve: Jomenvisst - och billigt kan det ju bli, bara att gå ut och hämta lite mat...

    Camilla: Det blir en kunskap att briljera med, minsann!

    SvaraRadera
  5. vargsill låter synnerligen lömskt!
    paddor är inget jag heller känner för att sätta tänderna i...låter...slemmigt.
    kram

    SvaraRadera
  6. fy för paddorna, räcker att veta hur det låter när de trampas ihjäl, huvaligen.
    kram

    SvaraRadera
  7. DOB: Jag skulle vilja påstå att det var precis så de såg ut - slemmigt!

    Sarah: Bara tanken på detta ljud ger viss rysningseffekt utmed ryggraden...

    SvaraRadera