torsdag 25 november 2010

massor med mat!!

Jamie at home
Top Chef
Chef at home
Food tech
Food lover´s guide
Hairy biker´s cookbook
Chef´s table
The restaurant
Food nation
Best food ever
Master chef US
Forever summer with Nigella
Gordon Ramsey´s F-word
Taste takes off

Hyllan för receptböcker i en bokhandel? Nej tv-program en vanlig kväll!!

Jag tyckte nog att det var gott om matprogram på svensk tv, men jag kan ju säga att det är ingenting mot hur det ser ut här! Här finns det till och med en tv-kanal med namnet "Asia food channel".

Det kan ju tyckas vara brist på sysselsättning att sitta och zappa runt på alla tv-kanaler en hel kväll och jaga mat-program, med all rätt! Men lite kul var det, att försöka hitta så många titlar som möjligt på program där folk endera lagade, alternativt åt mat. Däremot lovar jag att det inte ska bli någon vana. Risken finns ju annars att det skulle kunna bli någon slags mani, att jaga så många som möjligt, så det är bäst att sluta innan det är för sent! (Det kanske finns någon diagnos för det också, vem vet...)

Skämt åsido, det är faktiskt lite kul med dessa program och det är lätt att fastna framför dom. Ett av de matprogram jag faktiskt är väldigt fascinerad av, är inte ens listat ovan, och heter Bizarre food. Det handlar precis om det titeln säger, "underlig mat". det är en person som åker runt i olika länder och testar allt möjligt och omöjligt. Det är inte klokt vad mycket som är ätbart, och enligt uppgift till och med gott, som vi inte har en aning om. (som till exempel det program som handlade om en japan som födde upp och tillagade kackerlackor)

Sedan är det naturligtvis, förutom alla hederliga matlagningsprogram, precis som hemma, tävlingar där man ska bli bästa kock, ha bästa restaurangen, där man gör om restauranger, skäller ut den totalt värdelösa personalen som sedan visar sig bli jättebra och gör världens sämsta restaurang till värdens bästa, och så vidare...

Inte vet jag vad det beror på att det är så lätt att bli sittandes och titta på dessa program, det kanske finns en liten del av mig som faktiskt skulle kunna tillbringa flera timmar med att laga fantastisk mat. Fast det är nog förr så, att jag letar efter det program där någon kan visa mig hur man lagar god mat på det enklaste och snabbaste sättet! Gott får det gärna bli, och gärna med nya konstiga ingredienser, men fort ska det gå och lätt ska det vara!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar