torsdag 11 november 2010

Världens största byggarbetsplats?

Jag tror, att om inte Singapore är världens största byggarbetsplats, så är det i alla fall inte långt ifrån! Att befinna sig någonstans utan att kunna se en enda byggkran är i stort sett en omöjlig uppgift. Det skulle möjligen vara i något av de bevarade naturområdena där man är omringad av höga träd i så fall!

Som sagt, här byggs överallt och hela tiden! Här skulle svenska byggnadsarbetareförbundet ha att göra! Det är inte frågan om att arbeta 7-16 måndag till fredag, här arbetas det hela tiden!! Jag vet, eftersom vi bor granne med, inte ett, utan ett antal hus som är på väg uppåt himlen! Det brukar sluta dundra framåt 21-tiden på vardagarna, men söndag kväll är det faktiskt lite tidigare...


Vy åt norr

Under en period kunde jag räkna till 38 lyftkranar från vårt fönster, men kan jag bara se bara 15-20 stycken, eftersom det plötsligt är ett antal nya höga byggnader i vägen! Ett av husen som är på väg uppåt, påminner lite om en myrstack i genomskärning! Det är precis som små gångar där det springer omkring "små figurer" hela tiden. Kan ju inte direkt påstå att säkerhetsanordningarna är av högsta kvalitet, ibland när man ser hur en lina är fastspänd i en tillfällig byggnadsställning ett antal meter upp i luften är det lätt att hålla sig för skratt.


Vy åt väster



Arbetskraften består av gästarbetare, främst från Indien och Pakistan med omnejd, men helt säkert från ett antal andra länder också. Mellan klockan 12 och 13 har de lunchrast, och då ligger de och sover middag i parken brevid. (De som inte helt enkelt rullar ut ett litet mattliknande stycke och lägger sig på betongen - men sover, det gör dom!

Med tanke på alla byggnadsarbeten som pågår runt om Singapore, skulle man ju kunna tro att det kunde bli lerigt på vägarna, men inte! Här löser man det helt enkelt så, att varje gång en lastbil av något slag ska lämna byggområdet står det 2-4 stycken och spolar av den med vattenslangar - här lämnas inget åt slumpen minsann! På vägarna i Singapore åker det bara omkring rena bilar!

Nåja, vi har faktiskt fortfarande några träd kvar runt omkring oss där vi bor, och vi ser fortfarande till "the city" så vi ska väl inte klaga. Det är ju faktiskt flera meter till de nya husen, och skulle jag sakna sysselsättning, kan jag ju alltid roa mig med att räkna lyftkranar!


Vy åt  söder

(Kan ju bara tillägga för er som vet vad jag pratar om, att numer är jag inte så orolig för att en byggnation på bryggudden i Karlstad ska komma att störa oss sådär jättemycket...!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar