fredag 12 november 2010

The Social Network

Nu har jag delat biosalong med väldigt många andra, vilka jag kunde varit mamma till allihop tror jag, för att se filmen om världens yngste miljardär, Mark Zuckerberg. Eftersom jag tillhör en av många i min generation som fastnat i "face-book-träsket", och hört en hel del om filmen, så var jag lite nyfiken på den. Jag hade egentligen inte några förväntningar alls, men måste säga att jag blev positivt överraskad.

Filmen är uppbyggd på så sätt, att man får följa två rättegångar där Zuckerberg blivit stämd, dels av bröderna Winklevoss som ansåg sig ha blivit bestulna på idén till Facebook, och dels av den forne kamraten och kompanjonen Eduardo Saverin. Parallellt med rättegångarna får man följa historien om hur det hela började, och hur Harvardkompisarna som startade upp det hela tillsammans, kom att bli fiender.

Filmen är välgjord och har en rapp dialog rakt igenom. Skådespelaren Jesse Eisenberg gör en väldigt bra insats som Zuckenberg, och jag kom på mig själv flera gånger att dra paralleller med Dustin Hoffman i "Rain man". Även Justin Timberlake gör en bra insats som den "grisigt elake" Sean Parker, en av Napsters grundare, som "nästlade sig in i Face-book-nätet".

Visst, här finns naturligtvis de rika collegegrabbarna som är med i de häftigaste klubbarna där datanördarna  inte platsar och tjejer som vill ha de populära killarna, men också kärlek, vänskap och svek. Ok, det är en film, och det finns säkert händelser som inte är korrekt beskrivna. Men om det ens finns ett uns av sanning i att anledningen till att facebook överhuvudtaget kom till, är att en 19-årig collegekille blev dumpad av en tjej och senare under kvällen, full och besviken, startade en sida som han kallade "face-mash", i så fall är det rätt fantastiskt.

Jag skulle bli förvånad om inte den här filmen kommer att få någon slags "kult-status", och för att använda en för sammanhanget passande klyscha, så kan jag tänka mig att trycka på gilla-knappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar