tisdag 23 november 2010

Världen krymper - eller jag gick på uppmaningen från Linda Skugge!

Det här med att blogga är spännande, i alla fall i min lite begränsade datavärld! Jag vet inte om jag överhuvudtaget förstår vad det är jag har gett mig in i. Varje dag hittar jag nya saker, och börjar inse hur stor den här cyberspace-världen är. Tyvärr är det nog så att min hjärna inte är helt mottaglig för alla delar i den här, för mig, nya delen av världen, men jag förstår att världens krympande har med den här mysko tekniken som styrs av ettor och nollor att göra. (fast jag förstår fortfarande inte hur det går till...)

Trots allt är det ju fortfarande så, att jag tycker det är lite läskigt när det dyker upp saker som jag inte känner igen, eller som jag inte förstår vad det är, eller varifrån det kommer. En dag fanns det ett mail i min inkorg från Linda Skugge, henne känner jag ju inte, och då kan man ju inte öppna det, eller...??? (Det är nästan lite som när man blev tillsagd att aldrig ta emot godis av främmande människor!) Lite nyfiken blev jag trots allt, så jag öppnade det och det var en uppmaning om att skriva om ett ungt svenskt entrepeneörspar, så det var väl inte något speciellt personligt brev, utan något slags massutskick, förmodligen för att få så många som möjligt att skriva om dessa.

Första tanken var naturligtvis att det har väl absolut inget med mig och mitt skrivande att göra, men sedan var jag ju tvungen att i alla fall kolla upp vad det handlade om, och jag erkänner att jag blev fascinerad. Det är två unga människor, Anne Robertsson och Robban Reuterholt, (idag är hon 29 år) som lyckades genomföra  en idé som de fick under sin tid som backpackers. Två vanliga ungdomar som träffades på en jorden-runt resa och spenderade ett halvår tillsammans på resande fot. Under denna resa väcktes tanken på att starta ett litet mysigt och hemtrevligt hotell i Sverige. Hemkommen till Sverige blev denna unga kvinna, då 25 år, ägare till ett litet hotell i Huskvarna. Detta lilla hotell heter idag Huskvarna Stadshotell och verkar kunna erbjuda det mesta man kan önska sig av ett hotell.

Jag tror att det finns otroligt mycket driftighet hos våra ungdomar idag! De har helt andra visioner och ideér jämfört med vad vi hade när vi var 20. När vi hade våra planer på utbildning, en fast anställning och familj (i den ordningen), vet de flesta idag inte vad en fast anställning innebär. De vandrar runt på projektanställningar, många reser lite däremellan för att sedan komma hem och ta något annat tillfälligt jobb. Under tiden hinner det säkert byggas upp ideér om vad de vill göra, och det innebär ju att erfarenheten blir så mycket större än den vi fick!

Ibland kan jag inte låta bli att fundera på vad jag skulle ha gjort om jag varit 20 år idag, hur livet skulle ha sett ut... Världen har ju krympt på ett helt fantastiskt sätt! Jag är i och för sig väldigt nöjd med det jag har, och det jag har gjort, men det är lite kul att placera sig själv som nykläckt student i nutid, och jag tror inte att jag är ensam om detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar