torsdag 7 april 2011

akvarium i storformat

På Sentosa Island finns "Underwater world", som är ett slags "fiskzoo", där man kan titta på allt ifrån fossiler och maneter till jätterockor och hajar.

Här finns fina färgglada fiskar som simmar omkring i jätteakvarium - storleken större än de som de flesta har i sina vardagsrum där hemma - och stora fula fiskar i ännu större glasinrättningar.









Det häftigaste är nog tunneln där man åker runt på ett band (precis som när man ska se på kronjuvelerna i London) där fiskarna simmar runt omkring och över huvudet på åskådarna under resans gång genom tunneln. Jag måster säga att jag fullkomligen älskar rockornas sätt att glida genom vattnet och det spöklika utseende de har när man ser dem underifrån.





Sedan är det ju naturligtvis så, att alla inte riktigt förstår vitsen med att man ska stå stilla på bandet, utan bara måste ta med hela familjen, inklusive mostrar, fastrar och farmor och ställa upp framför glasmontern för att ta kort ur ungefär 27 vinklar...att det sker på bekostnad av att resten av bandpassagerarna inte ser något, det är en annan historia!

Vi lyckades även se delfinshowen vid det här besöket, men jag har en känsla av att den på Kolmården är bättre...det hände inte speciellt mycket mer är att de söta små delfinerna (som för övrigt gick i en liten rosa färgton!) simmade runt och vinkade till publiken, vilket kanske är lite gulligt i sig, men inte hela tiden!





Det är helt ok, även om det känns som om hemsidan lovar häftigare upplevelser än vad det är, jag tror dock att det skulle ha varit en roligare upplevelse om jag gjort det för 15 år sedan och hade haft barnen med!

1 kommentar:

  1. Vilka vackra fiskar det finns. Delfiner har vi också, men de där på de första bilderna fascinerar mig.

    SvaraRadera