onsdag 27 april 2011

Singaporianska små egenheter 1

Vi har alla våra små egenheter och jag antar att det gäller för oss som "svenskar" också. Alltså, att det finns "svenska egenheter" som människor utanför den gruppen ser. Exempel sådana egenheter kanske kan vara att hoppa runt en rest fallosymbol och låta som grodor, eller att ikläda sig lustiga hattar, hänga upp pappersmånar i taket, äta gyttjedjur från Turkiet, dricka ren sprit och sjunga om getingar, vad vet jag...

Eftersom jag är en utanför gruppen här, så har jag ju naturligtvis hittat ett antal "Singaporianska egenheter" och bara för att jag är en utanför gruppen, så tycker jag att jag kan få kommentera dessa egenheter, så det tänker jag göra med start nu!

Något jag undrar över, är vad det är som gör att dessa välutbildade människor, troligen med fler universitetspoäng än de flesta av oss, som lever i detta högteknologiska land, verkar leva i tron att det faktiskt är deras förtjänst att det blir grön gubbe när de har tryckt på kappen för fjortonde gången!?

Sedan är ju nästa fråga, varför det finns knappar att trycka på över huvudtaget i stora fyrvägskorsningar där den gröna gubben regleras automatiskt allteftersom det blir rött för biltrafiken. Fast med tanke på alla dessa hysteriskt tryckande singaporianer, så kanske det är ett led i någon slags landsomfattande kampanj att göra sina invånare lyckliga...för tänk er själva, vilken lycka, när man har hjälpt alla väntande gångtrafikanter att äntligen komma över vägen, och detta enbart genom att trycka på en knapp tjugofem gånger...

6 kommentarer:

  1. Djupa funderingar så här på onsdagsmorgonen ;)
    God morgon!

    SvaraRadera
  2. Har du varit i Sverige på länge? Tror att "trycka på knappen" sjukan har spritt sig worldwide annars. Vid Odenplan i den kungliga huvudstaden trycktes det väldigt mycket på knappen under senaste besöket......

    SvaraRadera
  3. Verkar som att det är något som kallas stress.
    Men jag kan förstå att det är kul att vara en som ser allt utifrån.
    Undrar om vi inte alla har lite egenheter som ser kul ut för andra... =D

    Ha en trevlig vecka.

    SvaraRadera
  4. Camilla: Ja, "djupare" än så är det sällan de blir...;)

    Susanna: Jag åker dit om två veckor, ska göra en "svenskstudie" i detta då - återkommer med resultatet!

    Rantamor/Per-Anders: Tror också att detta är stressrelaterat, och säkert också en ren mental grej.

    SvaraRadera
  5. hehe... terapeutiskt tryckande kanske! Utlopp för stress.... :-)

    SvaraRadera