lördag 16 april 2011

Genmanipulerade jordgubbar?

Här kan man köpa jordgubbar, stora, röda, fina jordgubbar...men frågan är vad de är gjorda av, eller närmare bestämt, vad som finns i dom!

Dom jordgubbarna jag pratar om är jättestora, nästan som små clementiner (ok, lite överdrivet kanske...), jätteröda och de ligger 16 stycken i en påse som säljs för drygt 100 kr och de är hitkörda från USA!!

Om man då tänker på de där svenska jordgubbarna som vi köper, som säkert inte är helt obesprutade, men ändå ruttnar på väldigt kort tid, då kan man verkligen fundera på vad det är i de här gubbarna som inte har tillstymmelse till färgskiftningar, utan är så vackert röda trots sin flygtur runt halva jordklotet.

För övrigt så är fruktdisken här fylld av frukt från Europa och USA, vilket i min värld kan tyckas vara lite märkligt, eftersom det faktiskt finns fruktodlingar i Asien, och om inte jag är helt ute och cyklar (vilket kan vara fallet eftersom jag inte är någon lysande geografikännare), så är det kortare transportsträcka därifrån jämfört med från Europa och USA...

Men det kanske är så, att fransmännen vill ha sina franska porslinsäpplen och amerikanarna vill ha sina jordgubbar i jätteformat, inte vet jag!

Kan ju för ordningens skull nämna att det naturligtvis finns frukt och grönt ifrån Asien också, men jag tycker fortfarande att det är märkligt att det över huvudtaget ska behöva förekomma varor av detta slag från andra delar av världen!

6 kommentarer:

  1. Lite märkligt är det allt!

    SvaraRadera
  2. Men frågan är: Hur smakar de där jordgubbarna? Är de söta eller är de bara vattniga i smaken. Jag åt jorgubbar i Litauen en gång. De var mycket sötare och godare än gubbarna hemma i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Marina - Jag håller fullständigt med dig om att flyga frukt kors och tvärs över jorden är överdrivet och onödigt. Man kan väl njuta av mango på plats eller jordgubben.....inte särskilt klimatsmart.
    Men tacka vetja Kalles kaviar och grönländska räkor usch, jag får nog avstå från det i framtiden om jag skall leva - klimatsmart!

    SvaraRadera
  4. Per-Anders: Jag vet faktiskt inte, har inte smakat, och har nog inga planer på att göra detta heller!

    Susanna: jo, ibland önskar man faktiskt att man kunde vara lite mer klimatsmart och inte bara tänka tanken...men kan man bidra i alla fall lite, så är det väl positivt, genom att äta lokal mango och så...;)

    SvaraRadera
  5. Asien har så läckra frukter så inte behöver ni importera kan jag tycka. Men det är väl det här med att "förbjuden frukt smakar bäst"...

    PS! Är du intresserad av att leta skatter så börja geocacha. Litet i Singapore och litet i Karlstad! Och litet överallt där du drar fram.

    SvaraRadera
  6. Håller med för jag undrar det samma!

    SvaraRadera