lördag 23 april 2011

"Rönnbärspalm" och andra naturupplevelser


Jag har hittat en palm med rönnbär! Det finns helt enkelt ingen annan förklaring....eller??

Nu tänkte jag försöka få lite hjälp - vad är det här för något? Det måste ju faktiskt finnas ett namn. Vi föreslog dadelpalm när vi såg den, men efter att ha roat mig med att leta av hjärtats lust på detta ypperliga kunskapsforum som internet är, så har jag nu gett upp, det ser inte ut som en dadelpalm längre.


Visst är det ett fantastiskt inferno av information man kan hitta om man börjar leta lite via google, och det som egentligen är mest spännande är den mängd olika fakta man kan hitta om samma sak. Det gäller verkligen att tänka efter mer än en gång innan man bestämmer vad man ska tro på! Eller så väljer man helt enkelt det som passar bäst och hoppas att ingen dubbelkollar ;)

Det är kanske så jag ska göra, jag bestämmer att det är en dadelpalm ända tills någon protesterar - alltså en dadelpalm med rönnbär!

Slänger in en fågel också, som jag inte ens har orkat leta efter namnet på, om det är någon som vet vad det är får ni gärna tala om detta...


...eller den här krabaten som vi också mötte.

5 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag inte några bra svar men skicka glada tillrop över bilden på varanen. Taxen hade blivit alldeles till sig och velat leka!

    SvaraRadera
  2. Min kunskap är inte av sådan art att jag kan säga emot dig. Men det verkar onekligen finnas mycket spännande inom djur- och växtriket där du är. God fortsättning på påsken!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle säga att fågeln är en typ av Häger? (Hej förresten, första gången jag kommenterar.)

    SvaraRadera
  4. Mötte du ett sådant odjur? Hur låter ett sådant djur... den nedersta bilden. Palm med rönnbär... ja, mycket får du uppleva... :-)

    SvaraRadera
  5. Har faktiskt inte en aning om hur de låter, men de är rätt ok att möta, gör inte så mycket väsen av sig faktiskt...

    SvaraRadera