lördag 30 april 2011

Shakespeare i parken


Att se Shakespeares "MacBeth" i Fort Canning Park kan inte bli fel, och det blev det inte heller. Frågan är om det kan finnas ett bättre ställe för just den pjäsen, än ovanpå en gammal kyrkogård!?

Bara känslan att kunna gå på utomhusteater utan att behöva fundera på vilken tröja som ska tas med, bara det är ju för alla som bevistat en svensk friluftsteaterkväll, en kanonhärlig känsla.

Den här kvällen var det fullsatt, så det var ca 1500 personer som dukade upp sin picnic på den stora gräsytan framför scenen innan det började. Nu pratar vi verkligen picnic - här dukades det upp ordentligt, och när alla lagt ut något att sitta på fanns det inte mycket till gräsytor kvar...


Dagen innan gjorde jag ett försök att få tag i något att sitta på, eftersom det inte är något som jag tidigare har införskaffat till vårt singaporianska boende, det har liksom inte varit aktuellt... Sagt och gjort, mot en friluftsaffär eller sportaffär! Kan ju säga att det närmaste jag kom var en yogamatta för x antal hundralappar och det var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig... 

Nu löste det sig väldigt bra ändå, eftersom jag kom på vad det var jag alltid skickade med barnen på deras friluftsdagar - tidningar i plastkassar!! Ni vet, sådant som en sån där präktig morsa som tycker att "Ni behöver inte ha något annat, det här duger bra" skickar med på utflykter.

Att ha dessa fantastiskt vackra "Cold Store-underlägg" på en röd-vit-rutig plastduk inköpt på just den affären gick alldeles utmärkt! Sen att vi hade med en picnic bestående av lite olika plock och vin, samt att det var en mycket bra föreställning gjorde att det hela blev en jättehärlig kväll!


...och som sagt...frågan är om det finns något lämpligare ställe att sätta upp MacBeth på...



mer om den gamla kyrkogården på 

4 kommentarer:

  1. Vad mysigt ni ser ut att haft det.
    Hoppas att föreställningen var lika bra som platsen:)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Åh, så trevligt! Hederlig pick-nick är bara bäst!

    SvaraRadera
  3. Jodå, såväl plats som föreställning var bra! Och jag håller absolut med om att en vanlig hederlig picknick med alla tillbehör är aldrig fel!!

    SvaraRadera
  4. Gurka, rädisor, vindruvor och kokta ägghalvor... mmm jag blir hungrig!

    SvaraRadera