När det gäller bötesbeloppet så skiljer det sig dock något från Sverige. Siffrorna jag har lyckas vaska fram är att i Sverige handlar det om 1500 kronor, oavsett vem som inte är bältad, och var och en ansvarar för att bältet är på, om det inte handlar om en passagerare under 15 år, då är föraren ansvarig. I Singapore är böterna ungefär hälften av den svenska summan, plus att chauffören får "dubbla böter" om inte passagerarna är bältade. Detta gäller även taxichaufförer, så de borde egentligen vara väldigt intresserade av att passagerarna i baksätet sätter på sig bältet!
Nu finns det ett stort undantag ifrån denna regel, och det gäller arbetare på lastbilsflak! Varje morgon och eftermiddag/kväll ser man lastbilar åka omkring med fulla flaket i personer. Det är gästarbetare som hämtas eller lämnas av vid byggarbetsplatser. Jag trodde ju faktiskt att detta var olagliga transporter, men att det blundades för det, men icke - det är fullt lagligt! På alla bilar måste det dock sitta en skylt där bak som talar om hur många personer som får sitta på flaket, och det gör ju att det blir mycket säkrare, eller...?!
Denna skylt kallas MPC och står för "Maximum Passenger Capacity" och talar om hur många som får sitta på det tomma flaket, om det inte är last på, för då måste det vara färre passagerare. Antalet är uträknat på att varje passagerare ska ha en yta på ca 0,4 kvadratmeter. Från och med februari i år "ökades säkerheten"(!) genom att alla de ca 60 000 lastbilar som rullar omkring på detta sätt, var tvugna förses med höga sidoräcken och "canopies" (ett slags tak). Plus att det även blev ett bötesbelopp på 500 sgd om någon av reglerna bryts (gäller även om det finns tomma säten i hytten och det sitter folk på flaket).
I väntan på att arbetsdagen ska ta slut |
Jag tycker att detta är en intressant företeelse i ett så säkert och regefyllt land som Singapore, för det är klart att det sker olyckor med dödliga utgångar när en lastbil med människor sittandes på flaket krockar eller kör av vägen - även om det finns ett litet tak över. Men det hör till saken att vem som helst inte får sitta på flaket, personerna i fråga måste vara anställda av den som äger eller hyr lastbilen, på så sätt har man i alla fall sett till att inga (?) singaporianer utsätts för detta...
Det finns en hel del här i Asien som vi västerlänningar nog aldrig riktigt kommer att förstå.
SvaraRaderaJag måte tyvärr erkänna att min bilbältesdesciplin har försämrats ganska mycket sedan jag flyttade till Asien. Men jag skärper åtminstone till mig på den fronten när jag är i Sverige...
Här är det 100% hjälmtvång på motorcykel. Något som jag knappast trodde var möjligt!! P.S din kommentar försvann under mitt idoga knapptryckande om du undrar!
SvaraRaderaAnnie: Jo, och mer blir det ju mer man ser...
SvaraRaderaSusanna: om det fungerar där, så borde det fungera på de flesta ställen! (måste alla på mc:n ha hjälm?)