onsdag 25 maj 2011

Var det bättre förr?

Det är nog så, som någon sa, att om vi kommer ihåg något från tider som varit, så kommer vi alltid ihåg det vi saknar. Men visst finns det en massa saker som vi egentligen inte saknar alls!?

Jag känner till exempel att något jag absolut inte saknar, är alla mornar spenderande på golvet, med ett desperat kämpade för att dra upp blixtlåset och knäppa knappen i byxorna. Sen kan man ju undra till vilken nytta, eftersom man i alla fall fick knäppa upp knappen om man skulle kunna sitta på en stol... (undrar hur långa blixtlåsen var i de där byxorna egentligen)

Inte heller kan jag känna något direkt saknad över att inte ha silkespolos i alla möjliga färger i garderoben, fast det är klart, vad skulle silverbrickan med pojkvännens namn på ha dinglat över om man inte hade haft dom?

Eller knackandet på klassrumsdörren klockan 8.10 på tisdagsmornarna och flourtantens entré - kan det finnas någon som någonsin har saknat henne och hennes plåtbricka med vita plastmuggar? Har svårt att tro det...

Skolmatsalens doft de dagar det serverades leverragu med ris, kan jag inte heller säga innebär någon direkt nostalgisk saknadskänsla hos mig.

Jag tillhör inte de som eventuellt saknar 80-talets axelvaddar heller, även om jag till min fasa ser deras nya intåg i våra affärer. Men jag hoppas - och tror - att de inte blir av den digniteten igen som gör att vi alla går omkring och ser ut som bredaxlade utomjordingar!

Nej, det finns faktiskt en massa små detaljer som jag inte tror är så väldigt mycket saknade...så jag är faktiskt inte helt säker på att det var bättre förr!








5 kommentarer:

  1. Just Modekläder har ju en förmåga att komma tillbaka, tror nämligen att det var inne med axelvaddar alldeles nyss.

    Annars saknar jag "människan" den som INTE är så desperat, olycklig och INTE pratar så fort.....

    SvaraRadera
  2. jag har märkt...att ju äldre man blir - ju mer förr har man att tycka till om...vilket kan leda till både skratt och en smula ångest...

    SvaraRadera
  3. Susanna: Kan du tala om när du hittar någon med alla de egenskaperna på en gång! ;)

    "Den ofrivilliga Bloggaren": Så sant, så sant...

    SvaraRadera
  4. Hahahaha..Scandinaivians???!
    Näe, det mesta är bättre idag, det går ju framåt menar jag :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja,visst är dom söta!!

    SvaraRadera