söndag 1 maj 2011

Squeezeday på Singaporianska

Jag har hittat motsvarigheten till våra "Swedish squeeze-days"!

 Ni vet, de där dagarna som vi får i Sverige när en röd dag infaller på en torsdag, när någon har kommit på att "eftersom det är helg på torsdag, så är det ingen idé att vi arbetar på fredag heller, vi kallar det en klämdag och tar ledigt".

Dom finns här också, fast då handlar det inte om något squeeze, utan det är kompensation för att någon har tagit en ledig dag ifrån oss.

Det är nämligen så himla fiffigt, att eftersom Labour Day (1/5) infaller på en söndag, så är det ledigt på måndag istället! Inte nog med det, sedan är det val i Singapore nästa lördag, och eftersom det betyder att alla måste förstöra sin lördag med att gå och rösta, så är även den måndagen kompensationsledig!

Kanske något att fundera på att införa, för om inte jag missminner mig, så infaller alltid valdagen på en helg och visst vore det käckt att kunna säga att jag var ju och valde regeringsparti hela söndagen, så nu måste jag vila upp mig på måndag...

7 kommentarer:

  1. Det där lät väldigt thaistyle.
    Många helger i Thailand också och jag undrar om man får något gjort däremellan?
    Vi har både labourday och coronationday i kommande vecka vilket gör att det bara blir två hela arbetsdagar.....

    SvaraRadera
  2. Jösses, vilket bra system!
    I Sverige går utvecklingen snarare åt andra hållet =(
    Allt ska bara bli effektivare och effektivare hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Vännen, Haverdal ligger i Halland. Jag kommer från Ångermanland och jag kan förstå att min blogg är förvirrande...bilder från allt mellan Vilhelmina och Österlen. Men du får gärna hälsa på i Halland, det är helt fantastiskt! Liksom Ångermanland.

    SvaraRadera
  4. hahaha! ja du, söder om Ätran? Jag sov under mattelektionerna...är mer åt det humanistiska hållet än åt det logiska. Kommer du från Värmland?

    SvaraRadera
  5. Fast i Sverige har ju näringslivet bestämt att det ska vara tvärtom. Exempelvis midsommarafton infaller ju alltid på en fredag så att inte affärslivet ska störas. Men själv skulle jag inte ha något emot att få en kompdag när julafton infaller på en söndag.

    SvaraRadera
  6. Här är vi livrädda för att utöka antalet arbetsfria dagar... Jag tänker på när nationaldagen skulle bli helgdag... då hade vi ingen talan, de tog ifrån oss den enda tredagarsledigheten under den allra vackraste årstiden - annandag pingst. Det tycker jag fortfarande var bottenlöst trist... men ingen lyssnade på mig... .-)

    SvaraRadera