måndag 2 maj 2011

En färgglad Peranakantur


Att ta en guidad busstur då och då för att upptäcka sådant som man inte skulle göra annars, är inte helt fel. Vid närmare eftertanke är det inte fel alls! Ibland borde man kanske göra det i sin egen hemtrakt också, för ju mer jag upptäcker här, desto mer antar jag att det finns att se och upptäcka runt omkring mitt "normala hem" också...eller som någon smart individ sagt någon gång: "Gräv där du står"...

Nu var det alltså bussturen det skulle handla om, eller mer preciserat, lite om Peranakan och deras kultur här i Singapore.



Peranakan är en kultur som härstammar från kinesiska kolonier som kom till Malacka-regionen på 1600-talet. Kinesiska män gifte sig med Malaysiska kvinnor och bildade en slags "blandkultur" som kallades för Peranakan.

Under 16- och 1700-talen var de många och tillhörde den Singaporiska överklassen, men idag finns det inte många av dem kvar. Ett antal av de färgglada och utsmyckade husen finns dock bevarade, varav flera finns i det s.k. Joo Chiat distriktet.


Eftersom det här var en guidad busstur, så sprang vi glatt ut och in ur bussen för att fotografera allt som fanns att fotografera, och troligen en hel del annat också... Men visst är husen vackra, synd bara att det inte finns så många kvar, för det är lite som att träda in i en helt annan miljö, när man ser dessa pastellfärgade byggnader, som skiljer sig så drastiskt ifrån alla andra hus som i massiva klumpformationer sträcker sig upp mot himlen.


Inte nog med att husen är färgglada, även de traditionella kläderna innehåller massor med färger. Ja till och med maten ser ut som en färgpaljett! Som avslutning på vår busstur besöktes en restaurang där det dels vi fick smaka lite "preanakanmat" och även fick möjlighet att titta på och köpa kläder, smycken, porslin eller något annat som har att göra med peranakans kultur.

Dumplings - bara att "skala" och äta!


En tallrik med en dumpling, en otah otah, onde onde och pulut talur kaya - mmm...

Sammanfattningsvis en färgglad dag med många smaker, pärlor, tyg, glitter samt nya kunskaper om en kultur som jag över huvudtaget aldrig hört talas om innan jag hamnade i den här delen av världen!





3 kommentarer:

  1. Vad spännande, tack för denna beskrivning av en även för mig helt okänd kultur! Så många vackra saker och miljöer, och härliga färger också!

    SvaraRadera
  2. Fina pastellfärger på husens fasader. Här hemma gav oss sambon och jag iväg för att upptäcka Uppsala, en stad vi aldrig varit i förut. Det var kul.

    SvaraRadera
  3. Ja, ju mer jag upptäcker, desto mer inser jag att jag inte vet...

    SvaraRadera