tisdag 3 maj 2011

Att fråga högre makter



Ett av alla tempel som finns här  i Singapore är Sian Keng Tong som man kan hitta på Changi Road. Jag erkänner att de flesta tempel jag har besökt är, i mina västerländska ögon, väldigt lika men just det här hade något jag inte sett förut: En hel vägg med bilder som var och en illustrerade olika berättelser om hur barn offrade sig för äldre släktingar. Plus att jag också fick lära mig hur man kan fråga om råd i olika frågor.


En hel vägg var täckt med bilder, där varje bild har en berättelse knuten till sig. Här finns t.ex. mamman som ställer upp och ammar sin svärfar...,


 ...pojken som värmer upp den kalla sängen tills pappa kommer och lägger sig...


 ...pojken som snubblar och välter ut vattenhinkarna för att roa som mor och far...


...,  plus många andra mer eller mindre mystiska sätt att ställa upp för sina äldre släktingar.

Sedan fick jag också flera olika tips på hur man kan fråga högre makter, eller sina avlidna äldre släktingar om råd i olika frågor. Ett sätt är att använda sig av "Fortune sticks". Ett antal nummerförsedda stickor (oftast av bambu) i en burk skakas om och sedan ska en hällas ur. Den stickan har då ett nummer som jämförs mot ett papper, där man kan läsa vilket svar man får på den ställda frågan.


Ett annat sätt är att kasta "jiaobei blocks". Två bitar som tillsammans formar en mun, kastas efter att man ställt en fråga. Blocken är rundade på ena sidan och platta på andra, och deras sätt att landa avgör om svaret blir ett ja eller nej. Om det skulle vara så illa att båda de platta sidorna landar uppåt, så innebär det att gudarna skrattar åt frågan! Under tiden jag var där, var det en kinesisk man som roade sig med att försöka få sina frågor besvarade, och med tanke på det antal gånger han kastade blocken, så gav han sig inte förrän han fick svaret han ville ha.


Om man inte vill hålla på att kasta pinnar eller block på det här viset, kan man helt enkelt bara ta en av alla papperremsor som finns med goda råd, och enligt uppgift, så är det vanligt att om man får en remsa med ett bra budskap bär man den i en ficka nära bröstet, om det är ett dåligt budskap slänger man den på vägen ut ur templet.




Sedan fanns det också små rosa påsbrevsvikta lappar i en stor urna. Små "lyckobrev" att bära i plånboken. Ett sådant ligger nu i min plånbok, det återstår väl att se vad det kan föra med sig...

6 kommentarer:

  1. Vad SJUKT det lät, det där med att yngre släktingar ska offra sig för sina äldre. Incest ju.

    SvaraRadera
  2. Riktigt sjukt. Mata svärfar med bröstmjölk?
    Vilka bilder!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Mun-stenarna ser roliga ut. Skulle vara snyggt som dekoration på väggen.

    SvaraRadera
  4. Nilla och Camilla: Jo, lite småsjukt verkar det ju, men efter vad jag förstod så var det ingen som gjorde detta numer...alltihop bygger på gamla kinesiska myter, men något ligger det säkert i det.

    Per-Anders: Håller med, de var läckra, fast jag vet inte hur populärt det hade blivit om jag tagit dom med mig!

    SvaraRadera
  5. Så skoj att höra om andra kulturer trots att man tror sig vara oerhört global ...! Är den tjocka högst upp en gud? Han ser ju ut att ha riktigt skoj, inget allvarsamt där inte. :)

    SvaraRadera
  6. Japp! Tjockisen där uppe är någon variant på "the Laughing Buddah". Jag måste säga att utifrån det jag läst och hört så verkar han vara rätt sympatisk, den där Buddah!

    SvaraRadera