torsdag 27 januari 2011

Nötter, melonkärnor och annat godis


Nötter, kakor och annat onyttigt gott har stor betydelse på Chinese New Year och tar väldigt mycket plats i affärerna den här tiden på året.


Hemma hos varje familj ska det finnas en åttkantig "lyckobricka", fylld med sötsaker, kakor och nötter som gäster ska bjudas på. Nötterna står för "Flower of life" och representerar ett långt och bra liv. På brickan kan det också finnas torkade melonkärnor som ska vara speciellt bra om man vill ha många barn. De symboliserar nämligen fertilitet och rikedom, och ju fler kärnor man äter, desto fler barn kommer man att få.


Nötter och kakor finner man i genomskinliga plastburkar i olika storlekar, men alla har rött lock och  står i höga staplar överallt, såväl i affärer som på marknader.


Melonkärnorna finns i alla möjliga färger. Jag har testat tre av sorterna, de svarta, de gröna och de röda. De svarta smakar nästan lite saltlakrits, de gröna smakar nästan bara salt och de röda tror jag bara är prydnad, för de smakade absolut ingenting!! Ska jag vara riktigt ärlig, så tycker jag riktigt bra om både de gröna och de svarta, men det kanske är att utmana ödet att äta för många... fast å andra sidan kan det ju vara kul med lite spänning...

3 kommentarer:

  1. Intressant och vackra bilder!
    Sv: Jag brukar bestämt hävda att jag älskar alla årstider och speciellt i växlingarna. Fast jag skulle inte ha något emot att göra som du gjort, kanske någon gång, vem vet??

    SvaraRadera
  2. Hahaha!! Nu har du en följare :)

    SvaraRadera