onsdag 19 januari 2011

Lucky bamboo


Läste någonstans att bambu ska vara himla bra att ha inne, det ger lycka, hälsa och rikedom! Eftersom det är dumt att inte testa - det kanske fungerar - så hade jag plötsligt en massa bambu i lägenheten.

I och med att det kinesiska nyåret närmar sig, så finns det plötsligt bambu att köpa överallt, och nu har jag förstått att det hela har med Feng Shui att göra. För er som ev. inte har koll, så är "Feng shui" en gammal kinesisk "vetenskap" som bygger på de fem elementen och handlar om hur människor, växter och djur påverkas av naturen. I västvärlden idag, används tekniken mest för heminredning.

I alla fall så har bambun en viktig roll eftersom den för med sig så mycket positivt. Sagt och gjort - jag köpte med mig bambu ifrån affären och placerade ut den "lite här och där", men det visade sig när jag läst lite mer om denna företeelse, att riktigt så enkelt var det ju inte!

Först ska man tänka på hur många stjälkar man tar in:
Två betyder lycka i kärlek, tre står för lycka, välmående och ett långt liv, sex stjälkar så blir det lycka och rikedom, sju stycken för hälsa, åtta är tydligen ett bra nummer inom Feng Shui så det stå för tillväxt och slutligen tio stjälkar så blir det fullkomlighet! (kanske inte exakt så, men i alla fall ungefär...)

Som om det inte räckte med det, sen var det dags att bestämma var någonstans de ska stå! Olika väderstreck har olika mening, men eftersom jag är totalt värdelös när det gäller riktningar, så hoppade jag över den detaljen. I alla fall ska de stå i närheten av pengar om de ska föra med sig rikedom, så brevid sparbössan kanske är en bra idé!?

Slutligen ska man se till att alla elementen är representerade: ved, jord, vatten, metall och eld:
Bambustjälkarna i sig står för veden, har man sedan vatten i vasen/krukan så är det elementet löst. För att representera jord-elementet ska man lägga i stenar, och metall löser man med ett mynt/keramikkruka/glasvas och slutligen elden fixar man med ett rött band.

"So far so good", när jag kom så långt i mitt studerande av hur man skulle göra med sin "Lucky bamboo", insåg jag till min fasa att jag köpt fem stjälkar, satt ner dom i varsin ölflaska, visserligen med vatten i, men troligen i fel väderstreck...inget rött band, inga stenar...det var då jag bestämde mig för att helt enkelt göra som jag har förstått att många andra också gör - jag köpte mig en färdig Lucky bamboo med alla element i!

1 kommentar: