fredag 7 januari 2011

TV-Nostalgi

Eftersom vädret igår var mindre bra blev det en slappardag, till stor del i soffan framför tv:n där det startade med Charlotte Calla i skidspåret och slutade med Sean Connery som James Bond. När man tänker på att det idag är möjligt att titta på tv 24 timmar om dygnet och att det finns en så otrolig uppsjö av kanaler, är det svårt att förstå att vi fram till 1990 bara hade två kanaler att titta på! (Undantaget de som kunde se tv3 som startade några år tidigare.) Och om vi tänker efter, så är jag helt säker på att det gick jättebra det med...

Av någon anledning fick jag i alla fall för mig att börja leta gamla tv-program (måste tyda på total sysslolöshet, men i alla fall!) och kände att jag var tvungen att dela med mig av min fruktansvärda nostalginoja. Det finns ju en del program genom åren som blivit odödliga. Ta ett program som Vilse i pannkakan, det har troligen de flesta hört talas om, även om man aldrig sett det. Sedan om det verkligen var Staffan Westerbergs fel att vi blev som vi blev, det är en  annan fråga.

Något annat som alla har hört talas om, oavsett om man var med om det eller inte, är hur Ingemar Stenmark trollband en hel nation.  Hur skolundervisning och arbetsplatser blev stillastående under hans framfart i pisterna och hur hans "dä ä bar å åk" blev ett uttryck använt av många. Inte heller ska vi glömma hur de färgglada gympadräkterna och benvärmarna kom in i våra liv med hjälp av en överambitiös och leende Susanne Lanefeldt som glatt bad oss att "kniiipa"! Eller hur vi med stort intresse följde familjerna Ewing och Channing  under 80-talet. Vi som fick barn under 80-talet kommer väl också ihåg hur den underbare "Björne" kom hem till oss och underhöll våra barn till signaturen av "Bollibompa" varje dag, lagom tills vi skulle laga mat!

Så här kan jag fortsätta i alla evighet, men det ska jag inte, istället ska jag ge er några "klassiker" från olika årtionden, minns ni t.ex

60-talet
Anita och Televinken
Tjorven och Båtsman
Hylands hörna

70-talet
Fem myror är fler än fyra elefanter
Tårtan
The muppet show

80-talet
Nöjesmaskinen
Jacobs stege
Café-program (med Ragnar)
Razzel

90-talet
Lorry
Bullen
Kär och galen
Tre Kronor
Nile City

Avslutningsvis ska ni också få några tv-citat som blivit mer eller mindre odödliga!

Skål tamigfan  (Jacob Dahlin i "Jacobs stege")
Tänkte inte på det  (Peter Dalle i "Lorry")
Ring mig sen  (Anders Eriksson i "Macken")
Säg Hej till publiken  (Johannes Brost och Per Eggers i "Nöjeskompaniet")









1 kommentar:

  1. Nostalgitripp att läsa ditt inlägg. Jag känner mig väl hemma t.o.m 80-talet... Sedan verkar det som jag ballat ur.

    Sanningen att säga tittar jag väldigt litet på TV, i regel TV1 och TV2. Jag är inte intresserad av rekalmavbrott och sådant.. Det blir en bok i stället då... eller ett korsord! :-)

    SvaraRadera