måndag 31 januari 2011

Kinesisk nyårsmat

"kinesisk nyårsgran"
Nu börjar det kännas som om det är dags att sluta tjata om "Chinese New Year", och det ska jag...ska bara ta lite om det där absolut nödvändigaste - maten. Jag tror nästan det är mer mathysteri kring det här än det är runt vårt eget julfirande!

Mat är en viktig del i det kinesiska nyåret. Familjen träffas, man umgås och man äter. (visst låter det bekant på något vis...?) Maten man äter har även den, precis som så mycket annat i det här firandet, olika betydelser beroende på vad det är. Jag tänker inte gå in på varje enskild rätt, eller allt man äter, utan bara ta det i mycket stora drag.

Något som alltid bör finnas bland nyårsrätterna är fisk "Fish of fortune". Den ska serveras hel, med både huvud och stjärt. Detta som en symbol för "helhet med en början och ett slut". Även anka serveras i helt tillstånd, med huvud och fötter.

Att maten serveras hel beror på att det betyder otur att skära i något under nyårsfirandet, då kan man sätta familjens tur på spel. Överhuvudtaget ska man inte skära i något under den här tiden, om man ska laga någon maträtt som kräver delning, bör detta ha förberetts långt i förväg så man slipper befatta sig med kniven under helgen.

Att vandra omkring i Chinatown under tiden fram till chinese new year är helt fantastiskt, med tanke på alla matstånd. Ibland tror man inte det är sant, där hänger torkade korvar i alla färgskalor från svart till ljust rött, hela fläskbogar, torkade fiskar och naturligtvis dessa ankor, rökta i "odelat skick".




Det är med lite blandade känslor, en del av mig tycker att det är underbart, med alla färger i alla olika matstånd, medan en del av mig tycker att det känns konstigt med denna hela mat i mängder, för som jag har sagt tidigare, jag har lite svårt för mat som tittar på mig...

                                                     

3 kommentarer:

  1. Antar att det inte utförs så många operationer under den tiden :)
    Ankorna ser lite läskiga ut tycker jag!
    Tjata gärna vidare, det är så annorlunda mot hur vi gör i de östgötska skogarna så jag tycker det är jättespännande!!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det där med operationer var faktiskt rätt bra - "tänkte inte på det..."! Kul att du tycker om mitt tjat, det blir nog inte så mycket mer nyårstjat, men det blir väl nåt annat istället ;)

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det läskigt med mat som tittar på en...

    SvaraRadera