torsdag 6 januari 2011

Det nya mellanmålsresandet


Enligt en artikel införd i SvD 30/12 håller vi svenskar på att ändra semestervanor. Vi tar inte längre den obligatoriska långsemestern på sommaren, utan delar upp ledigheten mer än tidigare. De som åker iväg på långsemester gör det ofta i dec-jan, eller så väljer man att ta flera kortsemestrar och det är det som är "det nya mellanmålsredsandet".

Det handlar ofta om en långhelg till en storstad, och hetast under 2011 ska tydligen New York vara. En anledning kan säkert vara att det i år är 10 år sedan flygplanen flög in i de två tornen. Den 11/9 ska det nya minnesmonumentet invigas och allmänheten får åter tillträde till Ground Zero. Jag har lite svårt att förstå det där med "långhelg" till New York, men det kanske är ok även om jag känner att om jag väl kommer dit, skulle jag nog vilja stanna lite längre än så!

Ett annat storstadsalternativ i år kanske kan vara Berlin, det är ju faktiskt 50 år sedan muren byggdes just i år. I och för sig så finns den ju inte kvar, men man kan ju alltid titta på platsen där den stod, det kanske också är kul... Vi har ju faktiskt ett antal storstäder inom rimligt avstånd här i Europa. Många med spännande historia. Jag känner att jag har väldigt många kvar att besöka, så det får väl bli nästa rese-projekt så småningom!

Ett annat nytt sätt att resa på är att göra intresseresor. Det ska vara aktiva resor med yoga, mat och vin (låter lite "Eat, Pray, Love" över det hela!), spa, vandringar etc. Inga mer lata sola-och-bada-och-läsa-böcker-semestrar, utan nu är det aktiviteter som gäller!

Även vårt sätt att välja resor och boende har ändrats. Undrar hur många av oss som tar den "gamla hederliga vägen" via resebyrån när vi ska iväg. Antar att de flesta, precis som jag, tar hjälp av datorn. Resmålet kan ju väljas ut genom att läsa andra människors reseupplevelser på nätet. Det är ju ett fantastiskt bra sätt att verkligen få reda på saker om det tilltänkta resmålet. Sedan sitter man där och letar billiga flygresor och bra hotell och det kan ta tid! Vet inte hur många hotellrecensioner jag har läst. Just hotellrecensionerna är rätt kul, eftersom olika nationaliteter tittar på så olika saker. Och visst har de betydelse, för även om själva hotellsidan lovar ett kanonhotell men det visar sig att gäster som bott där tycker att det har varit skitigt och nedgånget och inte ger något på plussidan, så visst fortsätter man leta!?

Om man nu väljer att göra en lite långre semesterresa till värmen i januari, så är det troligt att man hamnar på något av följande semestermål, för här kommer resebyrån Tickets lista över de populäraste resmålen i januari:

Gran Canaria
Phuket
Teneriffa
Hurghada
Bankok
Krabi
Sharm el Sheikh
Fuerteventura
London
Lanzarote

Just nu, när jag tittar ut på snön som inte längre faller, utan blåser vågrätt, så har jag full förståelse för att lusten att åka till sol och värme ökar! Och eftersom nu läget är som det är utanför våra svenska januarifönster så blir det inga vinterbilder den här gången, utan lite bilder på sol och värme!








2 kommentarer:

  1. Härliga bilder som lockar till restankar. Jag skulle gärna vilja besöka Prag och så står Egypten på önskelistan... och så Afrikas djurliv... sedan finns det flera platser i Sverige jag vill se... men då vill jag ha sommar först...

    SvaraRadera
  2. Ja, efter en promenad i snöyran måste jag tillstå att sol och värme är inte fel...snö är väl också helt ok - men i måttliga mängder!!!

    SvaraRadera