fredag 28 januari 2011

I de lugnaste vatten...


Stora stygga vargen finns i Singapore också! Även här, i det "rena" landet där det inte ska hända, sker dessa fruktansvärda brott där föräldrar förgriper sig på barn.

Ett fall av incest har i dagarna uppdagats och fått helsidesplats i en av dagstidningarna. Det handlar om ett fall där en 12-årig flicka har berättat hur hon förgreps av sin pappa för fem år sedan. Den utlösande faktorn för henne att berätta om händelsen, var när hennes lärare efter att ha läst "Rödluvan och vargen" för klassen, hade en diskussion om huruvida någon träffat någon främling, eller varit med om något liknande.

Mitt i bedrövelsen över att detta överhuvudtaget kan inträffa, så känns det bra att det får ett så stort utrymme i pressen. Om inte annat, så får väl människorna här upp ögonen för att det händer "hemskheter" även här, i denna skyddade värld. För det är klart att det händer även här, även om det kanske inte diskuteras i speciellt stor omfattning - än - det kanske är på väg att ändras här också... Jag vet inte, men har en känsla av att en hel del tystas ner, men det kanske blir svårare och svårare att göra det, förhoppningsvis...

Hur som helst, så är detta, enligt mig, ett av de värsta brott som kan begås! Det är för mig obegripligt hur någon kan göra något dyligt mot sitt eget (eller någon annans) barn. Barnen är i mitt fall, som i så många andras, det bästa som hänt, och då måste vi ju vara rädda om dom!





Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick?

Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst miljoner år
på denna enda minut.
                               (Erik Lindorm)


                                                                                    

1 kommentar:

  1. Instämmer helt. Barnen är det bästa vi har och dem ska vi vara rädda om.

    SvaraRadera