fredag 14 januari 2011

"Low crime doesn´t mean no crime"


Den texten kan man hitta på olika platser i Singapore. Gissningsvis är det väl för att upplysa folk om att det kan faktiskt hända saker här också!

Jag vet att jag har tagit upp detta förut, men anledningen till att jag gör det igen, är att jag blev sittandes framför singapores version av "Crimewatch" på tv:n igår kväll. Programmet tog upp ett drygt två år gammalt fall där ett antal unga kvinnor blev överfallna, rånade och våldtagna. Sammanlagt handlade det om sju överfall och i tre av fallen blev kvinnorna även våldtagna. Polisen lyckades få tag i gärningsmannen som blev dömd till ett 42 år långt fängelsestraff samt 24 spörapp. (Singapore är alltså ett av få länder som fortfarande har spörapp på sin straffskala. De utdelas med en rotting, och utdöms enbart tillsammans med fängelsestraff)

Jag kan inte låta bli att fundera över vad motsvarande straff skulle ha blivit om det hade hänt i Sverige, men det hade definitivt inte blivit i närheten av det här! Straffet för grov misshandel i Sverige ligger på mellan 1-10 års fängelse och för mord kan man bli dömd till "minst 10 och högst 18 år eller livstid". (jag får inte det att gå ihop riktigt, men så är det tydligen...)

Jag vet inte riktigt hur roligt det var, men jag har i alla fall "roat" mig med att plocka fram lite statistik och det här har jag hittat när det gäller brott under 2009 i Sverige och Singapore:

                                                                     Sverige                        Singapore

Sammanlagda antalet anmälda brott               1 410 000                    20 155
misshandel                                                      86 300
sexualbrott                                                      15 700
mord/dråp/misshandel med dödlig utgång         233
"brott mot personer"                                                                           4 370
inbrott                                                             20 500                        1 026


Kan också nämna att det 2009 i Singapore anmäldes 661 brott per 100 000 invånare, medan samma siffra i Stockholm var 20 155!

Nu är det ju så här, att statistik är ju alltid statistik, och den kan säkert läsas och tydas på olika vis, men siffrorna säger väl en hel del ändå... och frågan är vad det beror på att de lyckas hålla ner brottsfrekvensen här jämfört med andra länder. Det finns ju andra länder som också har stränga straff, men trots det har betydligt högre brottsstatistik, så det kan ju inte vara hela lösningen på problemet. Jag har inget svar, men det är skönt att det är som det är, för visst känner man sig säker när man går omkring på gatorna i Singapore!

(Jag har tagit siffrorna rakt av och inte dubbelkollat på något vis, så förhoppningsvis stämmer det. Det ger i alla fall en liten fingervisningom hur förhållandet är. Alla siffror är hämtade från bra.se och singstat.com.sg)
                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar