torsdag 13 januari 2011

Tillbaka i lejonlandet!




På plats i värmen! När jag tänker på det, så känns det otroligt att det är ett helt år sedan jag installerade mig här första gången. Frågan är var det året tog vägen. Men det är som det är med tid, samtidigt som jag tycker att den bara försvinner, så känns det som om jag har hunnit med en hel del, och det kanske är så det är, när man både har och äter kakan...

Vilken underbar - och på samma gång konstig - känsla det var när jeansen åkte av och kortbyxorna på och det gick att parkera på balkongen. Det är ju bara ett dygn sedan jag höll på att, dels frysa jättemycket i den iskalla vinden, och dels hålla på att inte kunna gå på gatan på grund av all is! Lite skillnad är det ju... men jag tycker fortfarande (trots allt gnäll på vinter, snö, is och kyla) att årstiderna har sin tjusning, och vill inte vara utan växlingarna i naturen.

Nu är jag i alla fall som sagt tillbaka och ska väl sluta tjata om väder, det finns ju inte så mycket att kommentera i det ämnet härifrån, utan ska väl fortsätta där jag började, med mina små iakttakelser av Singapore plus lite annat som jag hoppas kan vara kul att läsa. Tänkte faktiskt börja lite smått med det som har blivit ett av Singapores landmärken, och som möter upp vid mynningen av Singapore River: the Merlion.




Denna figur, som är till hälften lejon och hälften en fisk och har stått och sprutat vatten vid Singapore River sedan 1972 är en symbol för landet Singapore. Det finns ett antal olika myter om detta djur, men grunden är ungefär den samma:

Prinsen av Sumatra, Sang Nila Utama, seglade iväg till en ö för att jaga och fick då syn på en hjort som han följde upp på en kulle. Därifrån såg han en annan ö med fina vita stränder. Han fick veta att det var "Temasek" och bestämde sig för att segla dit. På vägen dit drabbades de av en kraftig storm, och för att inte sjunka fick de kasta allt de hade med sig överbord, men stormen lugnade sig inte förrän prinsen slängt sin krona överbord. När han väl gjort detta, lugnade sig genast stormen och de kunde nå stranden på den nya ön. Här fick han syn på ett mystiskt djur med röd kropp, svart huvud och vitt bröst. Prinsen trodde att det var ett lejon. Han tog det som ett gott omen och bestämde sig för att bygga en ny stad på ön. Detta gjorde han, och kallade den "Singapura" (Singa=lejon och Pura=stad). Här bodde och regerade sedan prinsen i 48 år och ska ha blivit begravd på Fort Canning Hill.

Om detta stämmer, eller om The Merlion bara är en påhittad turistgimmik, är väl upp till var och en att avgöra. Oavsett vilket, så är i alla fall statyns huvud ett lejonhuvud och stjärten symboliserar Singapores start som fiskeby. Själv tycker jag att det är lite mysigt med alla olika sägner som finns, och vill gärna tro, i alla fall lite, på dem...



2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med sol värme och kortbyxor! Njut... Hur länge stannar du där?

    SvaraRadera
  2. Det återstår att se, det blir väl ett tag framåt i alla fall...

    SvaraRadera