torsdag 17 mars 2011

Asian Civilisations Museum



ACM ligger precis invid Singapore River och utanför hittar man den vita statyn, föreställande sir Thomas Stamford Raffles, som talar om att det var här han klev iland första gången han kom till Singapore.




Muséet, som öppnades 2003, är utspritt på en yta av 14000 kvadratmeter och inhyser 11 olika gallerier. Byggnaden uppfördes redan på 1860-talet av straffångar och användes då som regeringsbyggnad. I början av 1900-talet fick den namnet "Empress Place Building" (vilket den heter än idag) för att hedra drottning Victoria.

Här kan man läsa om och se föremål från Singapores olika kulturers historia. Många vackra föremål och mycket historia är det... och om man dessutom, precis som jag, inte är begåvad med ett lokalsinne av den bästa sorten, så innebär det att man passerar varje galleri ett antal gånger - 1400 kvadratmeter är mycket plats att gå vilse på... (När jag för fjärde gången passerade samma vakt i galleriet med gamla kinesiska föremål, tittade han med en blick blandad av medlidsamhet och misstänksamhet på mig, och upplyste mig artigt om var vägen ut fanns!)

Det är fascinerande att ta del av all historia kring detta ändå relativt unga land. Faktum är, att jag som aldrig brytt mig speciellt mycket om historia över huvudtaget, vet mer vid det här laget om Singapore än vad jag gör om Sverige. Troligen har det att göra med tid, helt plötsligt finns det ju tid för dom där "onödiga" sakerna som alltid annars blir bortprioriterade.








Jag får väl dock erkänna, att trots alla vackra föremål och figurer (alla figurer är väl kanske inte lika vackra, det finns dom som skulle kunna ge mardrömmar...), så är det ändå Singapores "moderna historia" som lockar mest. Hur det har förvandlats under de senaste 50 åren - och med vilken fart detta har skett, och fortfarande sker. Fast om man betänker att befolkningen har ökat från knappt två miljoner i början av 60-talet till dagens fem miljoner människor, så är det väl inte så underligt att det har hänt en del...

3 kommentarer:

  1. Kanske börjar bli dags att ta sig en tur till Singapore efter nästan 10 år i Bangkok, vore väl skam annars.

    Vill svinga en bägare på Raffles och en korv på IKEA, snart får vi själva ett möbelvaruhus men det kan ju ändå vara värt ett besök! S

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter väl som om det börjar dra ihop sig...själv har jag sagt att jag ska försöka besöka storstäderna "runt omkring" innan det är dags att återvända till verkligheten på det norra halvklotet (när det nu blir...), så Bankok står definitivt på den listan!

    SvaraRadera
  3. Vad jag förstår så är det väldigt dyrt i Singapore när den står i 5 singapore dollar mot sveriges ....

    SvaraRadera