måndag 21 mars 2011

Ikea - räddaren i nöden

Vad gör man en regnig söndag i Singapore, jo man gör precis som hemma - åker till Ikea och trängs med andra som har fått samma idé!


Visst är det fantastiskt, detta blågula varuhus med sitt typiska utseende som man nickar så igenkännande åt, oavsett var man befinner sig! Om inte siffran jag hittat är fel, så ska det finnas Ikea-varuhus i ca 40 länder, varav Singapore är ett. Här finns för övrigt två stycken så konceptet måste ha slagit väl ut bland Singaporianerna.

Det är lite spännande, hur det plötsligt blir jätteroligt att gå omkring och läsa på alla lappar:
  - Åh titta, här är Billy!
  - Ja, och Ivar!
  - Och fåtöljen Smögen!
  - Den här heter Älvros, vad roligt!
Jamen, hur kul är det att göra så på Ikea i Karlstad - inte speciellt! Men nu, mitt i högen av alla asiater, är det plötsligt halva nöjet att gå och läsa möblernas namnetiketter, tur att man är lättroad...

Det är ju rätt fantastiskt att alla varuhusen, oavsett var i världen de är, ska vara uppbyggda på samma sätt för att man ska kunna hitta bättre, fast i min värld betyder det snarare att man går vilse på ungefär samma ställe i alla varuhus.


Vi lyckades i alla fall lämna bygget utan vare sig värmeljus eller servetter (Gör om det om ni kan!), däremot hade vi med oss ett antal sillburkar, så kvällen avnjöts med en hederlig sillmacka till skidskytte på tv:n.



3 kommentarer:

  1. Åhhhh, har de Matjesill sååå GOTT! Glömde att beställa av mina besökare senast men jag får knapra på inlagd sill sålänge från Scandinavien Deli!
    I november kommer Kamprad hit....tjoho/ha det gott S

    SvaraRadera
  2. Hay doe, ha ha.
    Kan mycket väl tänka mig att det är mysigt att gå omkring på IKEA när man bor som utvandrad svensk i Singapore. Det skulle nog t o m jag göra som inte är speciellt förtjust i den där trängseln och de fyra- fem (?) kilometrarna man måste gå för att komma till utgången.

    SvaraRadera
  3. Ja, vad skulle vi göra utan vår käre Ingvar!?
    Susanna: jag lovar, matjesillen var precis så god som den brukar :)
    Nilla: Nästa gång tror jag att jag ska förena nytta med nöje - och ta med joggingskorna! (vem behöver motionsslingor i skogen när det finns Ikea?)

    SvaraRadera