torsdag 3 mars 2011

Buddha-tempel i Chinatown

Tempel finns det gott om i Singapore, oavsett om man vill prata med Allah, Buddha eller Shiva så verkar det finnas någonstans att ta vägen. Nu är det ju så att de flesta här är anhängare av Buddhismen, så jag förmodar att det finns flest tempel av den sorten.




Ett av de större finns i Chinatown och heter ”Buddha Tooth Relic Temple and Museum”, och det är precis vad det är, ett tempel och museum i ett. Det ligger väldigt strategiskt, mitt i Chinatowns virrvarr av marknadsstånd, turister och trafik så det är väldigt lätt att hitta. Att lämna larmet utanför och kliva in här, är som att kliva in i en annan värld.



Precis vid entrén finns en slags stor kruka, där många som går in först tänder en rökelsepinne och sticker ner. Uppenbarligen är Buddha inte så förtjust i axlar och ben (eller så är han det!), för om man inte har täckt dom kroppsdelarna med hjälp av de kläder man har på sig, får man låna sjal att vira in sig i. (T-shirt och lite längre kortbyxor är helt ok) Väl där inne möts man av massor med färger, bakgrundsmusik och människor som ber eller bara "turistar omkring". Samtidigt som allt detta försiggår, upplever man ett fantastiskt lugn, man får känslan av att  kliva in i något mycket vackert och speciellt.


Entréplanet är ofta mer eller mindre fullt av turister som blandas med de som är där för Buddhas skull och kamerorna går varma. Det finns mycket att fascineras av och fotografera här. Alla vackra statyer av färgglada gudar, sittandes i lotusblommor, omgärde av hundratals ”småbuddhor” utefter väggarna. Just lotusblomman är helig inom buddhismen och ses avbildad i många sammanhang. Här finns också mat, ljus och blommor som man kan köpa föra att sedan lämna som offergåvor. (detta går även att göra över nätet och då kallas det ”online-offering”, så ingen kan väl anklaga buddhisterna för att vara omoderna...)




Tar man sig upp till våning två och tre kan man läsa om Buddhismen och titta på fler färgsprakande ”figurer”, och till sist på våning fyra finns ”The sacred light hall” där man också hittar Buddhas ”tooth relics”! Det här kallas också för the quiet chamber och det är det verkligen! Det är helt tyst och ingen tillåts ta kort här, där den innersta kammaren finns dit bara de höga munkarna har tillträde och här finns alltså resterna av Buddhas tänder...eller...?!

Oavsett om tänderna är verkliga eller inte, så är templet helt klart värt ett besök. Om man har tid, är det också värt att gå några våningar upp för att läsa lite mer om denna religion. Jag erkänner dock, att om jag bara hade några dagar på mig, tror jag inte det skulle vara prio ett (kanske inte två heller...), men när nu tiden finns så...


2 kommentarer:

  1. Haha, precis vad jag tänkte i början när jag såg vad templet hette, jag undrade om de hade några gamla reliktänder där inne!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kan ju säga att det undrar jag fortfarande...;)

    SvaraRadera