tisdag 8 mars 2011

Glass i bröd



Nu får Mellerud se upp, för nu har jag hittat en konkurrent till korv i våffla, nämligen glass i bröd!!

Man hittar dom på flera ställen utefter Orchard Road, Clarke Quay och andra välbefolkade platser, de mopedburna glassförsäljarna. Det här måste vara så nära våra gamla hederliga korvgubbar med låda på magen man kan komma. Dom parkerar sina mopeder med små frysboxar, innehållande glass, och står där och säljer.


En glassvariant är den som kallas ”Potong” och den kan man nästan jämföra lite med vår hederliga GB-sandwich, det är två rån på varsin sida om en glassbit som kan köpas i de mest varierande och mer eller mindre underliga smaker, eller vad sägs om read bean, durian, majs(!), honeydew, eller pepparmint. (fast jag är ju inte riktigt säker på om folk här skulle tycka att lakritssmak på glass är så himla normalt heller...)

Om man nu inte vill ha en potong kan man alltså få en glassbit mellan två brödskivor i någon käck färg – varför inte grönt!? Den brödbiten jag inhandlade kring min mangoglass var giftigt grönfärgad med käcka inslag av rosa. Kan ju också nämna, att jag tror ingen som handlar glass i den här formen behöver vara orolig för att inte få tillräckligt mycket - jag lovar att det räcker och blir över!



Jag är helt övertygad om att glass i grönt bröd kan bli en stor konkurrent till korv i våffla!!

6 kommentarer:

  1. Åh, det är så roligt och intressant att läsa om allt vad du ser och noterar i både stort och smått!

    Svar: Kan förstå att du saknar våra årstidsväxlingar, visst är det fantastiskt!! Känslan och längtan. Fast just nu är det, till skillnad från vårsolen häromdagen, full snöstorm igen;)Men det skall ju vanligtvis också till för att det skall bli vår på riktigt....

    SvaraRadera
  2. Ser ut som formfranska och jag blir inte jättesugen. Men det är klart; grön formfranska låter ju intressant.
    Men jag tror jag håller mig till glassen allena. kan tänka mig att det går åt en och annan i värmen.

    SvaraRadera
  3. Britt-Marie: Kul att du gillar det jag skriver, ska försöka fortsätta hålla dig intresserad!!

    Nilla: det var inte speciellt gott heller, men jag var ju tvungen att testa :)

    SvaraRadera
  4. Glass i bröd, ja det är förstås en ny variant... Känns inte som det bästa, men jag är förstås styrd av min kultur.

    SvaraRadera
  5. Wow, det var något nytt, glass i grönt bröd! Efter ett antal år i Asien trodde jag att jag hade rätt bra koll på de mesta "konstigheter" i matväg här - men jag har tydligtvis en del kvar att upptäcka ;-)

    SvaraRadera
  6. Frågan är om det spelar någon roll hur länge man befinner sig någonstans, det dyker nog alltid upp mer eller mindre "konstiga" saker!!

    SvaraRadera