måndag 7 mars 2011

Kinesisk tiger-mamma



”Battle Hymn of the Tiger Mother” är titeln på en bok av Ami Chua som har fått oerhört stort medialt utrymme i USA. Efter att jag har läst boken, så kan jag förstå detta! Jag brukar lägga in kommentarer och åsikter om de böcker jag läst under fliken "boktips", men den här var så speciell, så jag måste skriva lite mer än bara några meningar...

Det handlar om hur hon, en kinesisk mamma i USA, uppfostrade sina två döttrar på det "kinesiska viset" och inte det "västerländska". Jag antar att de flesta västerlänningar som läser boken reagerar som jag, med bestörtning! Det går till största delen ut på att barn inte ska ha kul eller slösa bort tiden på "onödiga aktiviteter", de ska vara nyttiga och det mesta som är kul är onyttigt!

Nu handlar det om olika kulturer, jag är medveten om det, och kanske det är så att vi är för måna om att våra barn ska få välja och lära sig att ha egna åsikter och ta egna beslut? Hos oss är det väldigt viktigt att tala om för våra barn att de duger, att de är bra, medan de kinesiska föräldrarna istället anser att ”du duger inte förrän du är bra”.

Det finns avsnitt i boken som jag läste med en liten förhoppning om att de var överdrivna, som t.ex. när hon hotar att bränna upp alla gosedjuren om inte dottern spelar pianostycket perfekt, eller när döttrarnas födelsedagskort lämnas tillbaka med kommentaren att de inte är tillräckligt välgjorda! Men efter att ha läst boken är jag övertygad om att det faktiskt var så!
Jag är inte riktigt säker på var författarinnan står, för samtidigt som hon håller stenhårt på den kinesiska vägen att uppfostra sina döttrar, verkar hon  hela tiden vara medveten om att hon inte är bra på att glädjas åt livet. Hon berättar också med lite självironi hur hon inte kunde tänka sig att ha kaniner som husdjur, eftersom de inte var intelligenta nog och hur hon försökte uppfostra familjens hundar på kinesiskt vis, för att de skulle bli bäst.

Nu förstår jag varför man på helgerna ser asiatiska föräldrar med sina barn i swimmingpoolen på vårt område, där barnen simmar längd efter längd, medan de västerländska barnen leker. Eller hur de vallfärdar till olika typer av ”extraskolor” med sina barn. Jag säger inte att jag förstår att man gör det, men jag förstår varför man gör det!

Kanske är det så, att vårt sätt att se på barn inte är det rätta, men visst känns det som om man kan få berömma sina barn även om de inte är bäst!? Kanske är det just därför jag inte fick några barn som blev världsmästare inom någon sport, eller någon som tog examen med högst betyg av alla, eller blev konsertmusiker, men det känns helt ok ändå...!!

5 kommentarer:

  1. Kulturella skillnader, javisst. Var och en blir salig på sin tro, sägs det. I så fall är det bra, om den tron inte skadar någon annan.

    Jag tycker att det extrema sätt man hört att vissa föräldrar tränar sina barn inom idrott i både Kina och Ryssland tycker jag är förfärligt. Även om det visat sig ge bra resultat. Vad meningen med livet är, ja, det har nog de flesta funderat över ibland. Ju äldre jag blir, desto mer och mer försöker jag leva så att jag mår bra psykiskt och fysiskt. Att kunna njuta av livet är mitt mål. Livet är inte alltid så snällt, därför är det viktigt att ta vara på de delarna som känns angenäma.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte att jag kan säga att det är fel men jag tycker att det är sorgligt! Man kan ju ha en känsla av att de barnen blir duktiga och väldrillade men jag vet inte om jag vill ha det så. Mina ungar klarar sig i skolan och sköter sig, har kompisar och är väl skapligt lyckliga, så lycklig men kan vara i tonåren :)
    Jag får en känsla av att man knäcker sina barn med den uppfostran. Nej, som du säger mina ungar har inte vunnit så mycket och inte haft bäst betyg men för mej är dom bäst!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej, att börja säga vad som är rätt och vad som är fel när det handlar om olika kulturer är nog svårt...men att ha som mål att kunna njuta av livet tycker jag är en mycket bra idé - sen är det upp till var och en vad man lägger i in i det begreppet!!

    SvaraRadera
  4. Vad snällt av dig att du tycker att vi duger ;)

    SvaraRadera
  5. Ett litet förtydligande kanske är på sin plats ;) Ni inte bara duger - ni är bäst!!!
    Puss på er :))

    SvaraRadera