lördag 19 mars 2011

Istana Park


Mitt på Orchard Road, mellan fyra stora vägar, mitt emot presidentpalatset Istana, ligger Istana Park, som är en liten grön oas mitt i det myllrande stadslivet.



Den färdigställdes 1995 och mitt bland alla buskar, blommor och blader finns "Festival Arch". Det är som en slags jätteport som ska leda in till Singapores Civic district, området där bland annat de flesta museum finns. Den här porten lyses upp med hjälp av en hel hög med lampor kvällstid, och speglar sig då väldigt vackert i vattnet framför.


Det känns ändå inte som om det här är något som är speciellt mycket utnyttjat eller välbesökt. Lunchtid kan man se en del människor som tar lite skydd i paviljongen som finns här, annars är den enda bar/restaurang som fanns nedlagd, så det kan ju inte ha varit någon rusning direkt... Troligen kan det vara så, att de som turistar missar den helt, eftersom porten till presidentens Istana måste fotas, och den ligger ju på andra sidan gatan!

3 kommentarer:

  1. Så mycket grönska hos dig, men snart visar vi också fina naturfoton där naturen visar upp en massa läckra färger. Jag längtar!

    SvaraRadera
  2. Jag var i Buenos Aires för ett år sedan och där fanns den här typen av gröna 'lungor' här och där, och de var MYCKET välbesökta. Alla parkbänkar vara fulla och många satt på gräset där det var tillåtet. Lite konstigt att det inte är så i Singapore, parker är ju verkligen oaser i stora städer. Fast det kanske bara var den här parken som inte var så välbesökt?

    SvaraRadera
  3. Jodå, parkerna här är väldigt välbesökta, men just den här lilla "mitt-i-stan-oasen" verkar det inte vara någon större rusning till, men det finns rätt många större grönområden som kan vara mysigare att tillbringa tid i...

    SvaraRadera