fredag 18 mars 2011

Krokodiler i stan!


Nu äntligen har jag fått se mina krokodiler som jag tjatat om! Problemet var väl att jag inte hade letat mitt i stan förut... Några krokodiler i vilt tillstånd var det inte frågan om, utan jag hittade till "Singapore Crocodile farm" som ligger vid Upper Seargoon Road, en stor gata mer eller mindre mitt i stan.

Det är en krokodilfarm som funnits här sedan 1945, då en man med namnet Tan Gna Chua fick en snilleblixt (?) och bestämde sig för att han skulle skaffa ett gäng krokodiler att ha hemma. Således gjordes tomten helt enkelt om till en krokodilfarm, vilket det alltså är än idag.


Den är öppen för allmänheten och man gå runt och kika på dessa bestar - för det är det, dom är jättestora!! För att inte prata om tänderna... Här finns också en nedlagd "fabrik", eller närmare bestämt ett rum där det en gång tillverkades varor av krokodilskinn. Sådana varor säljs fortfarande, tillsammans med en hel hög med andra krokodilinspirerade souvernirer i en liten affär i anslutning till farmen.





Hur nu någon ens skulle komma på idén att stoppa ner en hand...

Så nu har jag alltså äntligen fått se dessa djur och införskafffat ytterligare livsviktig kunskap! Nu kan jag se skillnad på en krokodil och en alligator om jag skulle möta en när jag är ute och promenerar. Om någon mer känner att ni inte kan leva utan den kunskapen kan jag tala om att en krokolil har en v-formad käft och en alligators är u-formad.


Kan väl inte påstå att det är några varelser som väcker de ömma moderskänslorna i mig, för direkt kramgoa är de väl inte och med tanke på att de faktiskt kan bli rätt långa också (den största krokodilarten blir uppåt 7 meter) så är det ju ingenting man har i sängen direkt...

6 kommentarer:

  1. Kul idé att ha en krokodilfarm hemma på tomten. Fast jag tror inte jag nappar på idén. Kul att man kan se spegelbilden av fotografen på den översta bilden.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så förtjust i dessa djur jag heller men jag tycker synd om dom att de ska vara i fångenskap. Jag släppte en liten, liten sten i huvudet på en en gång, bara för att jag ville se om den överhudtaget levde. Klonk, lät det, som en gammal trästoch. Den öppnade ögat och blicken jag fick sa att den inte var så förtjust i mej heller!!
    Sedan har jag ätit alligator och det finns helt klart ingen anledning att slå ihjäl en för att ha att äta, blä!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Nja, jag tror inte jag heller tänker skaffa några krokodilbassänger!! (de är säkert jobbiga att göra rent också...)
    Har inte smakat detta kött, låter väl inte som något måste, men vem vet!?
    Det där med fotografen i fönstret var väl inte så planerat, men ibland "bara händer det"! (Upptäckte att jag gjort samma grej på en av bilderna på hundlekplatsen)

    SvaraRadera
  4. Tack för den livsviktiga kunskapen!

    Tja, de där djuren väcker mest litet obehagskänsla hos mig, men så där stendöda... ja, då är till för att beskådas förstås.

    SvaraRadera
  5. Krokodilskor - me like!
    Dessa djur är nog de läskigaste djur som finns, varanerna här i stan kan ibland bli lika stora. För något år sedan kom det en varan in på min soi och letade efter mat. Ett pisk med den svansen kan knäcka ett ben hur lätt som helst.
    Det tog ett tag innan varanfångaren anlände och kunde fånga bytet och sedan slänga upp den på sin motorcykel....hujedamej!

    SvaraRadera
  6. Hmmm...ska nog inte klaga något mer över vår lilla (faktiskt riktigt söta) ödla som brukar tillbringa nätterna under vårt skåp, vill inte byta ut den mot något större!! (vad gör varanfångarna med ödlorna? Släpper dom ut dom tillbaka eller används dom till något?)

    SvaraRadera