fredag 4 mars 2011

Sopsortering?

Det är ju lite förvånande att detta land som är så långt kommet när det gäller så mycket , verkar ha noll koll på det där med sopsortering!

Jag har hittat några siffror, visserligen från 2008, men jag har en känsla av att det kanske inte har hänt så mycket sedan dess (utom möjligen att det slängs mer). Under 2008 ska det ha kastats nästan 690 000 ton plast, varav 9% återvanns och närmare 60 000 ton glas, varav 18% skulle ha återvunnits. (siffrorna har jag hittat på zerowaste.com) Nu vet jag som sagt inte om desssa siffror stämmer, men även om det inte är helt rätt, så tror jag de ger en bra fingervisning om hur illa ställt det är på sopsorteringsfronten i Singapore.

Jodå, vi har sorterings-tunnor i vårt garage där vi bor...tre små tunnor till 486 lägenheter - Hur flitigt tror ni de används?? De som använder dem är för övrigt de i husen som inte är speciellt bevandrade i läsekonsten. Det finns tre tunnor, en för papper, en för burkar samt en tunna för plast och(!) glas, men det har liksom inte riktigt gått hem att det betyder att man ska lägga rätt sak i rätt tunna...

Sopsortering för 486 lägenheter...

Eller så är det kanske helt enkelt så, att eftersom varje lägenhet har ett eget litet sopnedkast inifån, så är väl kanske de som orkat ta hissen ända ner i källaren så trötta när de kommer fram, så de inte orkar lägga rätt sopor på rätt plats!

1 kommentar:

  1. Jo det krävs väl en attityförändring hos folk för att det ska fungera. En sådan förändring måste initieras av myndigheterna.

    SvaraRadera