onsdag 4 januari 2012

Att hamna i blåsväder

Antar att vi alla, mer eller mindre, har varit där några dagar nu - i blåsvädret!

Nu känns det som om det räcker för ett tag. På något vis känns det inte ok när det är januari och regnet smattrar på rutan så man tror den ska komma in, samtidigt som det går vågor i hamnbassängen utanför!

Den här gången var det alltså Emils tur att hälsa på. Det var ju knappt så att Cato och Dagmar hunnit lämna oss. Innan dessa hade vi Berit här i november, så besöken har duggat tätt ett tag nu. Ask var ju faktiskt här redan i januari, så han har väl nästan fallit i glömska vid det här laget.

De stormar som kommer in över Norge döps alltså till namn i bokstavsordning av den norska motsvarigheten till SMHI (som faktiskt inte heter "yr", utan MET), så nu är det väl bara att vänta på F-stormen. Det kanske vore kul att starta en liten vadslagning om vad det kan bli nästa gång...själv tror jag på "Frans".

Undrar hur SMHI tänker i det fallet, förresten, hur de döper våra stormar. Jag har försökt komma på ett system, men "Gudrun" och "Per" gör att det inte är så enkelt, på något vis känns det i alla fall som om alfabetsteorin faller.

Nej, med tanke på vädret så känns det just nu som om det är helt ok att styra mot värmen igen om en vecka. Visst kan man tröttna på värme, stränder och palmer också, men helt fel är det ju inte...



13 kommentarer:

  1. Ser onekligen mysigt ut på bilderna. Just nu pågår ytterligare en storm (tror den heter Emil) samt störtregn. Inte mysigt alls.

    SvaraRadera
  2. Gudrun och Per kanske är någon SMHI-snubbes föräldrar? Eller så blundar de och pekar i almanackan.

    Nej, sol, värme och palmer verkar tråkigt. Jättetråkigt.

    SvaraRadera
  3. När Gudrun härjade som värst, tyckte jag faktiskt lite synd om alla som hette Gudrun. Och jag sa då att Berit kommer de aldrig att kalla en storm.! Vad fel jag hade.
    Ha det så gott i värmen. BM

    SvaraRadera
  4. Jag skulle inte säga nej till lite värme och sol just nu faktiskt, även om jag kanske inte är en typisk sommarmänniska!

    SvaraRadera
  5. Nej, jämlikt ska det vara! Varannan damernas, så det lär inte bli Frans... Jag gissar på Frida.

    SvaraRadera
  6. Vänta på mig....jag vill åka med dig till värmen då du åker! ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. hoppas du har chartrat ett plan, för vi blir nog ett helt gäng som följer med dig.
    kram

    SvaraRadera
  8. Per-Anders:Mysigare väder finns faktiskt!

    Nilla: Visst verkar det tråkigt och otäckt, för att inte prata om hur äckligt svettigt det blir!!

    BM: Fast det kanske var så att Berit var en lite snällare storm!?

    Trillingnöten: Man behöver inte vara mycket till sommarmänniska för att önska en annan väderlek än den här.

    Camilla: Ok, Frida är helt ok...och det är klart att jag väntar!

    Sarah: Yippi - vad kul vi kan ha på det planet!

    SvaraRadera
  9. Jag var i söder när Astrid kom.
    Jag var i norr när Dagmar kom.
    Nu är jag i söder igen och...då kom Emil.
    Pappa kallade mig vildvittra.
    Förolämpning eller komplimang?
    kram E

    SvaraRadera
  10. Vad de än heter så är de lite enerverande de där stormarna - speciellt när man är skogsägare.. Tack och lov har vi klarat oss relativt bra men jag tror att någon vecka under en palm skulle sitta som en smäck efter de här pärserna!

    God fortsättning på dig, Marina! :)

    SvaraRadera
  11. E: Det beror väl på hur man ser det...men viss dragningskraft är väl alltid bra att ha!

    SvaraRadera
  12. Känns som om de värsta stormarna får kvinnonamn.

    Är det medvetet tro??

    Kram

    SvaraRadera
  13. Maria: Det kanske är så...undrar varför ;)

    SvaraRadera