måndag 2 januari 2012

Juleslut!

Nu har det varit mysigt nog länge, idag åker julpyntet ut! Med tanke på att snön som förr igår nu har regnat bort, måste jag säga att det känns helt ok.

Det är alltid lika mysigt när allt kommer fram. Att ställa ljusstakar i fönstren och att tända ljus på bordet i väntan på tomtarnas ankomst, men att vänta till den 13:e januari med att ta bort det - glöm det!

Det är ju så, att på tjugondag knut ska granen dansas ut och godiset ätas upp. Det måste vara en kulinarisk upplevelse på hög nivå att få det kvarvarande julgodiset i mitten av januari. Knäcken som ingen ville ha, kolorna som blev kvar, alla mörka praliner från undre lagret i Aladdin-kartongen och skumtomtarna som legat framme i en skål och troligtvis går att använda som mordvapen vid det laget.

Undrar om det var därför traditionen med att "gå Knut-gubbe" blev allt mindre vanlig, att de som kädde ut sig denna dag och gick runt i stugorna för att tigga godis fick det överblivna från julen. Om så skulle vara fallet, så är det fullt förståeligt.

Den här traditionen är väldigt lokalt förankrad och jag är inte säker på i hur stora delar av Sverige den existerar, men i de norra delarna av Värmland vet jag att det i alla fall tidigare år har knallat omkring Knutgubbar på gatorna detta datum.

Jag vet inte om det finns orter där denna tradition fortfarande lever kvar, men för er som inte har hört talas om den tidigare, kan jag berätta att det går alltså helt enkelt ut på att klä ut sig till oigenkännlighet denna dag och går runt och tigga godis. (Ingen större skillnad mot påsk, fast det är enklare med "knutgubberiet, eftersom man inte behöver ha med sig något att lämna) Vuxna gick också ut på detta vis, fast det kanske var annat än överblivet godis som var önskvärt i de fallen...

12 kommentarer:

  1. Jag vill ha en knutgubbe!
    Kan inte du klä ut dig och knacka på hos mig så jag blir av med allt dammigt julgodis? Ja?

    SvaraRadera
  2. På Åland är det fortfarande tradition att sopa ut julen den 13 januari, tjugodagknut som vi också kallar dagen. Barnen klär ut sig (ibland vuxna också) går runt och knackar dörr, ropar nu skall julen sopas ut och så får alla godis och pepparkakor. Har man inte godis kvar efter julen inhandlas extra förråd:)
    Förr fick man sopa ordentligt innan godiset infann sig, nu är det en självklarhet att man inte behöver jobba för det goda
    Trevlig blogg här också!
    Tack för titten in till mig, jag återkommer hit!
    God fortsättning på det nya året!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Ja, nu är julen slut för vår del också. I Kiev kändes det dock fortfarande juligt eftersom de laddar nu inför sitt julfirande den 7 januari! Önskar ett riktigt bra 2012!

    SvaraRadera
  4. Jag kastar ut julen idag! Nu får det räcka för denna gång.
    Nu går vi mot ljusare tider!

    SvaraRadera
  5. Julen har jag också slängt ut! Tycker det är rätt roligt med Knut firandet annars. Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, de där äckliga pralinerna som ingen äter kan de väl ta bort?!
    Och säg inte att det FINNS de som äter dem. Jag har ALDRIG träffat någon... Ha ha! :-D

    SvaraRadera
  7. Ja det är alltid rätt skönt att städa ut julen...
    det röda blir så fort lite aggresivt och då vill man bara få bort det.
    Tror att jag väntar till efter trettonhelgen eftersom barnen kommer på torsdag...

    Hoppas att du får en trevlig fortsättning på det nya året
    hälsar Rantamor.

    SvaraRadera
  8. elflugorna får stå kvar ett tag...
    kram

    SvaraRadera
  9. Nilla: Jag kommer!

    Karina: Kul att det finns på Åland också!

    Freedomtravel: Firar dom jul den 7e januari??

    DOB: Helt rätt!

    Katarina: Det är kul så länge det varar, men det är himla skönt när man får kasta ut den.

    Västgötskan: Nej, inte är det många i alla fall...

    Rantamor: Barn är faktiskt en helt ok ursäkt för att behålla julen ett tag till.

    Sarah: Flyger dom ut själva sen, eller?

    SvaraRadera
  10. Har aldrig hört talas om Knut-gubbe!!
    Nu har jag lärt mig något igen!!
    Och jag börjar och bli sugen på att kasta ut julen. Det som såg mysigt ut förut ser mest stökigt ut nu?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Lippe: visst är det konstigt, hur det däe som är så himla mysigt kan vara så skönt att bli av med!?

    SvaraRadera
  12. Jag kommer att sopa ut julen med en väninna fredagen den 13/1. Det ska bli skitkul! Nu i helgen ska vi göra masker och leta fram gamla kläder som ingen känner igen så att vi har allting klart. Räknar med att besöka och sopa hos 8-10 vänner och bekanta. Hoppas ingen känner igen oss utan att vi lämanr dem med huvudbry...:-)

    SvaraRadera