onsdag 25 januari 2012

Tillbaka i storstan


Så var vi tillbaka till larmet och storstadslivet igen efter en helt fantastisk semester! Vilket fantastiskt ställe! Jag är totalt såld - chansen är mycket stor att det kan bli ytterligare en utflykt dit medan vi bor på lagom avstånd!


Det är faktiskt något med det absolut bästa med att bo i den här delen av världen, möjligheten att ta sig till alla underbara platser i Asien över en långhelg till ett överkomligt pris. Även om det naturligtvis ligger något i frågan som en förvånad asiat ställde, "kan ni inte det i Europa"? Och det är klart att vi kan, och det är klart att det är nära till andra länder där också, men det är ju inte samma sak, eller...?? Jo, det kanske det  är på sätt och vis, och jag ska upptäcka Europa också...en annan dag...!


Nu är det faktiskt så, att trots mitt liv som" lyxhustru" och trots alla möjligheter till enkelt resande så finns det fortfarande vissa likheter med mitt "vanliga" liv. Det vill säga, att komma hem igen medför vissa förpliktelser, nämligen att packa upp, fylla på matbeståndet samt naturligtvis ta reda på tvätten! Jag förstår inte hur det kan bli så mycket tvätt när man har så lite packning med...

Hur som helst, så är det detta jag ska roa mig med idag - imorgon ska jag göra ett "tjusigt reserepotage" ifrån denna paradisö som saknar såväl seven-eleven och svenska tidningar som strandsförsäljare och biltrafik! Alltså: Det kommer mera...

18 kommentarer:

  1. Tack för dina bilder låter som du verkligen haft det bra. Skönt! För mina föräldrar tar det 1.45 min att resa till Arlanda, för mig är det samma restid från Kuala Lumpur till Kambodja,,, visst påverkar avståndet möjligheten till reslust osv. Stockholm har inte samma wow känsla som de resemål vi kan få ta del av. Hoppas du får in många härliga resor innan du reser hemåt.. Blir det Seoul för dig?

    Jag vill ge dig ett perspektiv.. Mina filippinska arbetande vänner som är boende på Filippinerna, hade sagt,, hemmafru, de gör allt själv,, lyxhustru, då gör någon annan det där för dem,, packar upp din väska, tvättar mm. Jag brukar le när de påpekar detta, då även medelklassen på Filippinerna har helper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja...det där med lyxhustru är nog kanske rätt individuellt - jag tycker det är lyx att kunna tvätta när jag vill! (Har inte kollat upp Seoul än - när är det?)

      Radera
  2. Att åka över en helg är ju alltid mysigt :) Fast det kanske ändå ÄR billigare i Asien att göra det? Nör jag kollar flyg och hotell och sånt känns en weekend ganska dyr. (Beror kanske på vart man sk aåka!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i och för sig en rätt stor skillnad i kostnaderna när man väl är på plats, det är ju billigare att leva i många asiatiska länder.

      Radera
  3. Ser fram emot ditt resereportage och alla vackra bilder du med all säkerhet kommer att ha med i det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag klarar att leva upp till förväntningarna!

      Radera
  4. Härliga bilder!

    Det är intressant det där med närheten till andra länder. Våra vänner i Australien tycker vi har det SÅÅÅ lyxigt som har alla Europas länder så nära. De måste alltid åka "over seas" och det är alltid både långt och dyrt. När de hälsade på oss första gången passade de på att besöka både Finland, Norge och Danmark också, för det låg ju så nära.

    De frågade om vi ofta åker till dessa länder och jag bara stirrade på dem. Nja, Norge och Danmark har vi visserligen varit i ett antal gånger, men Finland???? Skulle aldrig komma på tanken att åka dit! Känns otroligt främmande och inte alls lockande. De tyckte jag var väldigt konstig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så - därför har jag sagt att när jag flyttar tillbaka, då ska jag "göra Europa", det finns en hel del kvar att se där...

      Radera
  5. Vi håller på att "göra" Europa i stället. Men Singapore känns onekligen en aningens mer exotiskt. Njut av era upplevelser, för ni kommer att leva på dem i resten av era liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, Europa kommer! Och visst ska vi leva på alla upplevelser!

      Radera
  6. Koh Lipe ser fantastiskt ut! Oss flygängsliga emellan, vilket bolag tog dig dit? Så jag vet om jag ska slå det ur hågen direkt, menar jag...

    SvaraRadera
  7. Det inte bara ser ut - det är fantastiskt! Silk Air till Lankawi, kanonbra!!

    SvaraRadera
  8. Ser också fram emot fler bilder och vill gärna veta om det finns boende där som är helt GARANTERAT fritt från läskiga småkryp!
    Air Asia flyger också Singapore-Langkawi, OK enligt maken som INTE flyger med vem som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm...du kan ju alltid linda in dig i ett myggnät...;) Allvarligt, så tror jag kanske att garantin är svårt att utfärda, men vi hade myggnät för alla öppningar, så det var bara de allra minsta som kom in...!

      Radera
  9. Underbara bilder! Som vanligt vill jag skänka dig ett stort tack för att du delar med dig.
    Och jag förstår din tanke där om att det är nära. För mig tar det 3 timmar bara att ta mig till Arlanda!
    Fast i våras var jag ända till Karlstad, gubevars! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i vanliga fall har ju vi också tre timmar till Arlanda, och det gör allt så "omständligt och besvärligt"... Fast Karlstad bvar ju inget dåligt val, det heller ;)

      Radera
  10. Härliga bilder. Annat än vinterkylam här hemma.

    SvaraRadera