måndag 16 januari 2012

Citrusdoftande nyårsblomma

Som sagt, det kinesiska nyåret närmar sig med stormsteg. Affärerna fylls med citrusfrukter, blommor och godis, plus allt annat som man måste inhandla innan helgen. På många sätt påminner det mycket om förberedelserna innan vår julhelg.


Alla trädgårdshandlare har  den här tiden fyllt sina affärer med apelsinträd av alla de slag. Den varianten av nyårsblomma vill alla ha. Anledningen till citrusfrulkternas popularitet ska vara att det kinesiska ordet för "orange" eller "tangerine" (en annan variant av citrusfrukt) låter precis som "luck" eller "wealth". Alltså blir det ju helt enkelt så att man använder apelsinen som symbol för lycka och välgång.

Väldigt nära där vi bor finns en gigantiskt stor handelsträdgård, och för er som finns i närheten och vill veta var, så är det på Thomson Road. Följer man bara den är det svårt att missa. Det är egentligen flera olika som ligger på rad, men det känns väldigt mycket som en.


Dit var vi i igår och investerade i ett så vackert träd, som nu pryder vår balkong. Det är i alla fall väldigt vackert än så länge, sedan får vi väl se vad som händer. För tillfället är det fullt av "guld", dvs en himla massa små gula frukter. Jag har förstått att anledningen till att träden kastas ut så småningom, är att guldet har ramlat av.


Igår började jag göra lite som kineserna inför helgerna också, jag städade ut det gamla! Här ska man nämligen helst slänga en massa gammalt och köpa nytt och plocka in. Plus att man naturligtvis ska ha det skinande rent...riktigt där är jag väl inte, men jag har ju några dagar på mig!

Under etiketten "Singapore - Chinese New Year" finns fler inlägg om firandet och allt runt omkring denna stora helg.

20 kommentarer:

  1. Superintressant! Och det där trädet är onekligen mycket vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är vackert...återstår bara att se hur länge!

      Radera
  2. Vilket vackert träd! Det där guldet hade inte suttit kvar särskilt länge om trädet hade stått hemma hos mig!

    Ha så roligt med städningen ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns väl att det börjar "rasa guld" här också!

      Radera
  3. Wow, vilket alldeles underbart vackert träd! Ett sådant skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är hur länge det skulle vara så tjusigt i det klimatet...

      Radera
  4. Vad vackert.
    Mycket vackrare än en julgran ;)
    Vilken underbar tradition. Sverige kanske skulle kunna ta och låna den lite ;)
    Kram1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat, så är det mysigare med små apelsiner på golvet istället för barr :)

      Radera
  5. Fint inlägg och härliga bilder ifrån dig som vanligt!
    Förstår det här med citrus frukter, finns det något som känns "fräshare" än just cirtoner, apelsiner, grape mm!
    Ha en fin Måndag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  6. Håller med - doften från dessa frukter är fantastisk!

    SvaraRadera
  7. Tack för en föraning om växthus- och odlings-säsong även här. Jag smygtittade ut från er balkong och fick en känsla av svenskt villaområde. I Singapore, hur skapade jag det synintrycket??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog alldeles rätt, det finns några låga hus kvar brevid oss, och det var däråt jag "råkade" ta bilden! (Åt andra hållet är det inte mycket av svensk villaområdeskänsla...)

      Radera
  8. Vilket fantastiskt litet träd. Undrar om det klarar en svensk sommar. Det skulle passa bra på altanen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kan vara värt att prova, de säljs säkert i Sverige också, kanske inte med samma mängd frukt, men ändå...

      Radera
  9. Vilket härligt träd! Får passa på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År igen då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajemän - här firar vi något hela tiden, och har vi inget annat att hitta på får det bli ett nyår till ;) Gott nytt på dig också!

      Radera
  10. kikar ut från din balkong och inser hur fel jag är just nu. Sverige, grått +4, blåsigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska bespara dig väderinformationen härifrån...fast det är inte +4 och blåsigt!

      Radera
  11. Vilken grön och frodig utsikt ni har! Det trodde jag inte, varför jag nu inte trodde det? För att ni bor mitt i en storstad, kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en väldigt grön storstad mitt i allt det höga och stora. Man har lyckats bevara väldigt mycket grönt, hur det nu går till på en yta av 4 gånger 7 mil och 5 miljoner inv...

      Radera