söndag 15 januari 2012

Vyssan lull

"Vyssan lull" av Carin Gerhardsen är ytterligare en svensk deckare och den tredje av böckerna i Hammarbyserien. (Titlarna på de två första är "Pepparkakshuset" och "Mamma pappa barn")

Allt startar med att en fillippinsk kvinna och hennes två små barn hittas i sin lägenhet med halsarna avskurna. Spåren leder sedan åt olika håll och lösningen visar sig finnas bakåt i tiden och handlar skuldkänslor och hämnd.

Jag tycker om att läsa deckare som är verkliga bladvändare och här måste jag säga, att jag tycker Gerhardsen har lyckats mycket bra. Hon använder sig på ett lysande sätt av tekniken där jag, som läsare, får flera bitar och kan räkna ut det som inte poliserna kan. Som läsare sitter man sen ohjälpligt och upplever hur misstag efter misstag begås, såväl på det yrkesmässiga, som på det personliga planet - frustrerande men effektivt!

Trots att det i boken finns händelser som bygger på tidigare böcker i serien, är det inga som helst problem att läsa den här boken utan att ha läst de tidigare två. (Själv har jag läst den första, men inte den andra)

Jag tycker om boken och kan absolut rekommendera den. En spännande och lättläst bladvändare som kanske till och med skulle kunna ges en chans även om man inte är överförtjust i deckargenren.

8 kommentarer:

  1. Den har jag läst för ett tag sedan. Bra att du påminnde mig om att de finns två böcket till. Ska faktiskt läsa dem, tyckte "Vyssan lull" var riktigt riktigt bra.

    Glad söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv ska jag faktiskt ta och läsa nummer två i serien.

      Radera
  2. Jag ÄR överförtjust i deckare och lägger såklart dessa böcker på min lista. Tack för tipset!

    Jag har för övrigt precis lagt ut min recension av 80° från varmvattnet - välkommen in och läs!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit hos dig och läst, verkar intressant så den är tillagd till lista - tack för tipset!

      Radera
  3. Tack för även ett nytt lästips! Jag har fått många via bloggar, den här kommer jag att lägga till på min långa "att-läsa-lista".

    SvaraRadera
  4. Boktips mottages tacksamt :)

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av de böckerna.
    Än.
    kram

    SvaraRadera