fredag 27 januari 2012

Resa i Sharialand

"Resa i Sharialand" är en fantastisk bok om kvinnors situation i Saudiarabien, skriven av den svenska journalisten Tina Thunander.

Boken är skriven utifrån den resa, som i rimlighetens namn borde varit omöjlig att genomföra, då hon som ensam kvinna reste till saudiarabien för att ta reda på mer om hur kvinnor lever i landet som kan sägas vara islams supermakt.

Tänk dig att du och jag är i öknen och att det råkar vara så att du inte har täckt dina ben, och jag råkar se dem. Då blir jag - jag måste tyvärr säga som det är - men jag blir kåt. Det kan jag inte hjälpa, för det är så mannen är skapad. Därför ska du vara täckt. Det är för din egen säkerhet. Du ska bära abaya som räcker ner till skorna och du ska vara ordentligt klädd, inte visa benen.


Det förklarade Mr Khaled, den tjänsteman på informationsminesteriet i konungariket Saudiarabien som gav den första lektionen i hur kvinnor ska uppföra sig, för Tina när de träffades sommaren 2008.

Hon berättar om sina möten med kvinnor som mer eller mindre öppet berättar om läget. Hon träffar även män i höga positioner, som prinsar och domare, vilka ger sin syn på saken. Det inte är alldeles enkelt att ta sig fram i detta land, utan det måste vara en man med som eskort, men Tina lyckas få tillträde till, och närvara vid, bland annat ett bröllop där kvinnorna träffas utan några närvarande män.

Det är en fantastiskt intressant bok som åtminstone inte lämnade mig oberörd någonstans! Jag sträckläste boken och var både arg och upprörd, samtidigt som det är svårt att inte förundras över hur det kan vara så här i ett land på 2000-talet, när alla borde ha förstått att kvinnor inte är något man stänger in i hemmet och har för sig själv... Det som är lite skrämmande, och som kanske gör det ännu svårare att ändra på, är att kvinnoförtrycket bygger mer på tradition än religon.

Ämnet har det skrivits om tidigare, så det kanske inte är några nyheter om man tänker på det, däremot så är boken unik såtillvida att Tina Thunander, som första västerländska kvinnliga journalist, kunnat ge en bild av kvinnors situation utifrån att hon fysiskt närvarat på platser där män inte får vara, nämligen de kvinnliga domänerna.

15 kommentarer:

  1. Lustigt, jag läste just denna bok innan jag reste till Sverige,Boken är relativt ny och flera saker som författaren beskrivit gäller troligen inte idag... Ex. Så får män inte längre arbeta i affärer som säljer underkläder för kvinnor,,,kvinnor har börjat köra bil och t.om taxi,,, såg just ett tv program om detta härom veckan.. Boken upprörde även mig,,,jag visste inte ens om jag vågade ta den in i M. Då de kan ta av oss dagstidningar med badmode i tullen,,,,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis börjar det hända saker på den fronten! Sedan är det säkert så, att det kan vara skillnad i olika länder...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Låter som en jätte bra bok.
    Men jag säger som di. Jag antar att jag skulle bli JÄTTE arg. Utvecklingen går faktiskt framåt. Så varför inte ändra på mannens syn på kvinnorna?
    Jag läste nyss boken "En blomma i Afrikas öken".
    Vidrigt,säger jag bara. VIDRIGT!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den har jag inte läst, kanske ska försöka göra det!

    SvaraRadera
  5. När ska det någonsin bli ett slut på dessa idiotiska idéer?
    Boken låter verkligen bra! Men man blir säkert galen av frustration...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du, det kan man fundera på...och ja, den var väldigt bra - men frustrerande!

      Radera
  6. Den där boken ligger på mitt nattygsbord! Vad kul att du skriver att den är bra! Nu blir jag ännu mer intresserad av att läsa den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte i alla fall den var mycket bra, och oerhört intresssant!

      Radera
  7. Tack för boktipset. Den ska jag läsa i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - jag tror inte du kommer att ångra dig!

      Radera
  8. Hej! Jag läste från din blogg för mina manliga arbetskamrater...vad Mr.Khaled säger om kvinnornas säkerhet...och skapade en stor diskution om våra ...ben! Visst är det sjukt att en obetydlig kroppsdel kan ge såna känslor till vissa män...det har också att göra med att små pojkar får fel signaler/uppfattning tidigt, så därför svenska/vanliga män/ej från vissa muslimska länder behöver mer att "se" än ...en kvinlig vrist ;o(
    En av arbetskamraterna tyckte att det skulle vara spännande att flytta på äldre dagar (i typ 70 årsåldern) och skaffa sig nya,unga fruar...men jag tror det är kört för hans del ;o) ...för han har väl sett ALLDELLES för mycket delar av kvinnokroppar!
    Fin blogg du har. Jag kan knappt vänta tills jag får tag på den här boken!
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, 70 år och sett kvinnodelar hela livet - kan inte vara någon hit för nya unga fruar ;)
      Skämt åsido, boken är verkligen intressant, så läs den om du får tag i den!

      Radera
  9. Vilket fantastiskt resereportage från Koh Lipe. Ser ut att vara den absolut optimala semesteridyllen om man tycker om sol och bad. Och det gör man.

    Boken låter också mycket intressant, jag har fn en elev (tjej) som flydde från Saudiarabien med sin mamma för några år sedan. Hennes berättelser är också fasansfulla. Kvinnor är inte värda något och det går igen i allt.

    SvaraRadera
  10. Ja, den ön var inte dum alls om man vill ha sol, bad, snorkling, god mat, lugn och ro... ja, du hör själv!!
    Boken är absolut värd att läsas - mycket intressant!

    SvaraRadera