söndag 29 januari 2012

Inlägg nummer 400!


Jomenvisst, så är det! Med det här inlägget har jag lyckats plita ner 400 stycken sedan jag drog igång det här projektet. Vem hade kunnat ana det, inte jag i alla fall...

Detta får mig naturligtvis osökt att tänka på orsaken till att jag över huvudtaget hamnade här i "bloggträsket" - som jag har kommit att tycka väldigt mycket om, för övrigt - och det är ju naturligtvis att jag hamnade här, i "värmen på andra sidan". Inte hos honom med hornen då, utan på en betydligt trevligare plats!

Vid det här laget har det passerat lite drygt två år sedan jag kom hit, och jag måste säga att jag trivs väldigt bra. Men visst saknar jag familj och vännerna där hemma. Det är ju tur att världen är så liten som den är. Att jag kan sitta här, så himla långt bort och faktiskt ha full kontroll på vad som händer! Jag menar, bortsett från att jag kan ha kontakt med alla via datorn och alla olika sociala medier som finns, så kan jag ju till och med läsa våran lilla lokalblaska varje dag om jag vill! Visst är det fascinerande!? Jag tar mig ju också via flyg, dit jag vill på en inte alldeles för lång tidsrymd.

Jag, som har kontakt med de där hemma hela tiden, och som kommer tillbaka flera gånger per år, plus att jag helt säkert kommer att återvända dit jag kom ifrån, om jag saknar de som är kvar i Sverige, då kan man ju bara försöka tänka sig hur det var för de som for iväg till Amerika på 1800-talet! De som lämnade släkt och allt de hade, för sätta sig på en båt som tog flera veckor för att åka till något helt okänt och troligen med vetskapen om att aldrig kunna återvända eller att få se sina kvarlämnade familjemedemmar igen.

Nej, även om jag trivs alldeles utomordentligt med livet i Singapore och är så tacksam för möjligheten att få vara med om detta, så kommer jag att återvända till det kalla, blåsiga, grå, mörka, slaskiga (och ändå alldeles underbara) Sverige igen, förr eller senare...

19 kommentarer:

  1. 400 inlägg går fort! Jag funderar också på det där hur det kommer att kännas när vi flyttar över Atlanten så småningom. Lämna alla näa och kära. Sverige kan jag nog leva utan :) Men människorna...samtidigt jämför jag med alla utvandrare. Även de som åkte för en 20-30 år sen. Det var andra tider det. Dyra telefonsamtal, inget internet...absolut inget Skype och dyra hemresor...idag är vi bortskämda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ne, utvecklingen har gått otroligt mycket framåt på den fronten!

      Radera
  2. Tänk så mycket glädje och kunskap du sprider, världen över.
    Trodde väl aldrig att jag skulle komma till Singapore. Nu har jag tack vare dig t o m upplevt en ungdomsdröm, en Singapore sling på Raffles. Om än bara på bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Om det bara fungerade så skulle jag mer än gärna skicka en riktig, och inte bara på bild! (Fast liite överreklamerat är det, den är finare på bild än den är god)

      Radera
  3. Nog är det fantastiskt med tekniken - grattis det det 400:e inlägget!

    Är ni i Singapore på obestämd tid? Jag har vänner i Shanghai och de vet inte hur länge de blir där heller, men tre år är planen i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se hur lägne det blir. Jag tar en månad i taget, det är dumt att planera för långt i förväg...

      Radera
  4. Grattis till ditt 400:e inlägg! Vackert som vanligt...

    Ja, det är underbart annorlunda att vara borta hemifrån idag än på 1800-talet då informationen inte gick så snabbt!

    SvaraRadera
  5. Grattis till 400:de inlägget! Härligt att läsa om dina upplevelser på andra sidan jorden. Håller med dig om att det är otroligt annorlunda mot de som for till Amerika under utvandrarnas tid. Njut så länge det varar!
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag - mest hela tiden! Ha en bra resa till Mexico!

      Radera
  6. Grattis till ditt 400:e inlägg, det går undan.. Kram

    SvaraRadera
  7. Världen är överskådlig på ett helt nytt sätt. Kul att du trivs där du är nu!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl just det som gör det så härligt - att världen är så överskådlig.

      Radera
  8. Grattis! Ser med nöje fram till de nästa 400.

    SvaraRadera
  9. Grattis till ditt 400:e inlägg! Ser fram emot att få fortsätta följa dig genom nya äventyr & upplevelser!

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera