söndag 18 juni 2017

För och nackdelar med att bo i Singapore - sammanfattning

Efter närmare två månader tillbaka på svensk mark så ska jag försöka komma med det utlovade sammanfattande inlägget om för- och nackdelar med livet som expat i Singapore. Vad det är jag kommer att bära med mig framöver, vilka intryck som satt de djupaste spåren och om det kommer att påverka mig fortsättningsvis.


Det absolut största intycket och det som alltid kommer att finnas kvar är den underbara mix av kulturer som jag lärt känna under dessa år. Att jag dessutom har haft tid att ägna mig åt att försöka förstå genom att ta reda på så mycket som möjligt om det jag träffat på har naturligtvis underlättat.


För mig, som aldrig bott i någon storstad, var just Singapore perfekt eftersom det är så litet så jag kunde lära känna storstadslivet i en stad där till och med jag med mitt obefintliga lokalsinne lärde mig hitta. Ok, kanske inte helt och hållet, men med mina mått mätt riktigt bra. Och för en person som har förmåga att irra bort sig eller gå åt fel håll rätt ofta är det ju en fördel att inte kunna komma så mycket fel. Här var det ju bara att inse att om jag kom fram till vattnet var det bara att vända. (Och till vattnet är det aldrig speciellt långt i Singapore...)


Maten! Den har verkligen lämnat ett stort avtryck och det kommer att påverka mitt liv framöver. jag lagar mat annorlunda, tänker lite annorlunda och använder andra kryddor än vad jag gjorde tidigare. Nu kan jag aldrig få samma smaker och innehåll, men jag kan i alla fall försöka komma åt rätt håll. Jag har även lagt om matvanor, vilket innebär väldigt mycket mer "grönt med smak".


Jag tyckte om att resa redan innan vi flyttade, men den ådran har verkligen utvidgats under de här åren. Jag har fått se så oerhört mycket och upplevt så fantastiska platser och det smakar verkligen mer! Nu vill jag fortsätta att hitta nya platser! "Problemet" är bara att jag vill tillbaka till så många platser också, så jag vet inte riktigt var jag ska hitta tiden till allt, men det är väl ett rätt ok i-landsproblem om man säger så...


Sammanfattningsvis så har de här åren gett mig så oerhört mycket, inte minst så många nya fantastiska vänner. Vänner som jag vet kommer att finnas kvar oavsett var i världen de tänker ta vägen. Bara en sådan sak, att ha möjlighet att besöka goda vänner på olika platser i världen är ju helt fantastisk. Sedan har det naturligtvis utvecklat mig som människa på något sätt, åren som går sätter ju alltid spår på något vis. Däremot är jag helt övertygad om att jag inte har ändrats som person, jag är "samma Marina" som jag var när jag lämnade Sverige för drygt sju år sedan.


Avslutningsvis kan jag bara meddela att den absolut härligaste upplevelsen med de här åren har varit möjligheten att kunna göra vad jag vill när jag vill hur jag vill! Och om det är det som är betydelsen av att vara lyxhustru så kan jag varmt rekommendera det ;) Eftersom jag dessutom har haft möjligheten att åka till Sverige när jag har velat och behövt så kan man lugnt påstå att jag definitivt har både haft och ätit kakan och det gick så bra så.



Trots att "kapitlet Singapore" är slut för vår del så kommer det absolut att dimpa ner fler inlägg .Jag har mycket sparat och många bilder kvar. Dessutom kommer jag säkert att tänka tillbaka och förära er med nya varianter av gamla inlägg, bara så ni vet...

18 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett inlägg :) Jag tycker mig inte ha hittat en enda nackdel bland dina inlägg, så våra drömmar om att flytta hit har nu ännu förstärkts! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inte många nackdelar att finna med Singapore som land så om ni får möjligheten (och om du frågar mig) så säger jag bara: Ta den!!

      Radera
  2. Ps. Får jag fråga vad din man har jobbat med i Singapore? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han arbetade åt ett företag som säljer batterier (modell större), "Enersys", ett amerikanskt företag.

      Radera
  3. Allt detta som du upplevt har du dessutom delat med dig av och låtit mig som läsare av din blogg hänga med på. Det vill jag tacka för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit så kul att ha dig med hela tiden! Nu får jag väl försöka intressera dig för Värmland eller nå´t...;)

      Radera
  4. Det har verkligen varit kul att följa din blogg under Singapore-tiden och jag har lärt mig mer om Singapore. Maten skulle jag gilla är jag ganska säker på! Det som är bra i Stockholm är att utbudet av utländsk mat är stort (även om det förstås inte är samma som utbudet på plats i ett land) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det finns många bra matställen även i Stockholm som serverar "sådan där god mat". Får väl prova vid tillfälle :)

      Radera
  5. Så härligt att fått tagit del av ditt Singapore 🤗🤗
    Dina långa promenader och äventyr. När man lutar sig tillbaka och tänker tillbaka så känner mig sig evigt tacksam att fått uppleva allt de där lilla extra och bo i ett annat land, annan mat och annann kultur. Väldigt berikande🤗🤗
    Jag själv har levt utomlands den största delen av mitt liv och är tacksam för allt. Inte minst alla kontakter man har knutit runt omkring sig . Jag ser fram emot fler av dina inlägg// kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fantastisk chans, det med att få uppleva ett nytt land "inifrån" plus alla underbara nya kontakter som följer. Bara att tacka för att möjligheten gavs!

      Radera
  6. Vilka vackra bilder!

    Men med handen på hjärtat, tror du inte att du har ändrat dig? Inte något? Jag tror att man alltid ändrar sig, man växer hela tiden som människa. Hoppas jag.

    Visst är det lustigt att se hur man ändrar sina matvanor också! Härligt med nya influenser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det skett viss förändring, alla förändras ju med åren, men jag tror fortfarande (och jag hoppas!) att jag är samma person nu som jag var den där gången jag lämnade Sverige för att bosätta mig "på annan ort ett tag" ;)

      Radera
  7. Mycket vackra bilder!
    Du ger en fin sammansättning av dina år i Singapore på ett belysande sätt. Och jag är säker på att jag kommer att sakna Singapore men tröstar mig med att du fortfarande har en del kvar att visa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer absolut mera! Av såväl det ena som det andra ;)

      Radera
  8. Det har varit väldigt roligt, givande och intressant att följa delar av ditt liv som expat i Singapore. En fin sammanfattning i text och bild.
    Givetvis hoppas jag på fler inlägg och bilder härifrån.
    Singapore är en stad där jag varit några gånger och alltid tyckt om att återvända dit.
    mInns med glädje våra fyra år som expat i Peking, men jag jobbade och kunde inte disponera min tid direkt, men å andra sidan visst jag ju det innan. Möjligheteen att resa mycket i Asien, träffa vänner drån olika länder och kulturer och inte minst den kinesiska gav så mycket. De vänner vi fick där är våra vänner än idag och vi är spridda runt om både i Sverige och världen.
    Och att resa tror jag är ett sätt att leva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, att resa är absolut ett sätt att leva och det tänker jag definitivt fortsätta med! Och visst kommer det att komma mera...det finns ju en del på lager...;)

      Radera
  9. Trevligt med ett sammanfattande inlägg och det låter som om ni verkligen har haft det bra under era Singaporeår. Inte dåligt att kunna göra vad man vill under så många år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt fantastisk möjlighet som jag verkligen tagit tillvara på och njutit av.

      Radera