måndag 21 november 2011

Tekniken är underbar...eller inte...

Det där med teknik är ju inte riktigt min grej! Alla tekniska prylar ska bara fungera utan problem. Det borde ju räcka med två knappar: On och Off!

Vad kan ha föranlett denna lilla tekniska inledning då? Jo, vi begåvades med "Solsidan säsong 2" vid ett av våra sverigebesök. Problemet var bara det, att det visade sig vara en BlueRay-film och utan en dvd-spelare som är gjord för det, går det alltså inte att se en sådan film.

Nu gjorde det inte sådär jättemycket, eftersom vi kanske skulle behöva en ny dvd-spelare i alla fall, och nu fick vi ju anledning att köpa en. Så det gjorde vi, med BlueRay och allt. Jag har egentligen inte en susning om skillnaden, men något bra är det säkert!?

Så igår kväll laddade vi för en typisk söndagskväll men lite god mat och käck svensk serie på tv:n. Gick det bra eller? Knappast! En dvd-spelare som är köpt i Singapore är kodad och på den kan man inte se filmer från andra länder med annan kod, eller nåt... Oavsett vad det handlar om så kan vi inte se solsidan på vår dvd-spelare med eller utan finesser av allehanda slag!

Fast det är klart, det kan ju vara något olämpligt på filmen, en svordom, en för djup urringning, eller något annat skadligt, vad vet jag?

Som lite plåster på såren hittade vi i alla fall skidåkning på tv:n, damernas stafett! Fast å andra sidan vet jag inte hur kul det var att se sverige slagna av två norska lag...

10 kommentarer:

  1. Hmmm....är det samma sak med BlueRay-skivor att det är zoner som med DVD-filmer? En zon för typ Europa, en för Amerika och Asien etc? DVD-spelare finns det ju som kan spela alla zoner/regioner. Det borde ju finnas för BlueRay också då? Vi har en regionsfri DVD-spelare för att vi har DVD från USA och Sverige...Äsch, jag vet inte. Krångligt!

    SvaraRadera
  2. Oh, yeah, precis som Trillingnöten skriver så kan man inte spela alla skivor i alla apparater. Vi som bott i USA, kunde sällan se europeiska filmer, så det blev till att köpa en regions fri DVD spelare..

    Njut av din nya film! Jag skulle gärna också se dessa solsidan filmerna som alla därhemma pratar om!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Solsidan hade varit roligare att se. Jag lovar!
    Herre Gud vilken bra serie det var.
    Sv: Synd att du inte ska vara med i min lilla utmaning.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Då måste du ju lösa det där på nåt vis!

    Solsidan måste du ju bara se :D

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad mycket du har lärt dig om detta teknikens under, haha.......
    Jag ska ha dina ord i minnet när/om inköp av BlueRay dyker upp.

    Kärlek......Malla

    SvaraRadera
  6. Trillingnöten: Nej jag vet inte jag heller, men det får väl lösa sig på något vis...

    Katarina: Jag blev också jättesugen efter att alla pratat om dom, så säsong ett såg vi här efter sommaren, och de var verkligen bra!

    Camilla: Ja, jag är helt övertygad om att det hade varit bättre!

    Maria: Ja - eller hur!!

    Malla: Om inte annat, har jag ju lärt mig att allt inte fungerar som jag vill...

    SvaraRadera
  7. Åhhh. Känner igen problematiken. och solsidan som är så bra dessutom. Vår "box" har räddat många tråkiga kvällar. Även efter att ha sett både den fjärde och femte reprisen...

    SvaraRadera
  8. Jo, jag skulle ju väldigt gärna vilja se den som vi nu har här!!

    SvaraRadera
  9. Neeej...jag kollade Solsidan på tv5play. har du undersökt det? Eller premium heter det kanske nu.

    Klem Anna

    SvaraRadera
  10. Nej, jag brydde mig inte om det, eftersom vi skulle se dom på film...men nu kanske det är en bra idé!

    SvaraRadera