måndag 3 juni 2019

Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder, eller...??

Lördag morgon, klockan ringer kvart över fem, regnet står som spön i backen och frågan är vad man gör då. Man kan ju alltid konstatera att regnet öser ned, dra för persiennerna igen och somna om. Alternativt sätta på en kopp kaffe, hämta tidningen och krypa ner under täcket igen med en rykande färsk kaffe och ögna genom tidningen samtidigt som man hör regnet smattra mot rutan, eller...ja, vadå?

Idiotförklara mig gärna, men jag gjorde inget av det ovan nämnda! Nej då, jag konstaterade som sagt att det regnade, plockade fram ullunderstället och regnkläderna, packade in golfutrustningen i bilen, satte på vindrutetorkarna och styrde mot golfbanan där bussen väntande för årets "hemliga resa".

Varje år så fylls en buss med glada kvinnor (fler än jag som behöver idiotförklaras alltså!) som sedan styr mot en, för samtliga utom arrangörerna, okänd golfbana för att tillbringa en dag med golfspel, mat och många glada tillrop och så även detta år. Tyvärr hade inte arrangörerna detta år haft så god hand med vädergudarna, så det blev en våt tillställning om man säger så... Men säg det som stoppar ett gäng golfare!


Det där bekanta uttrycket "det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder", är faktiskt en sanning med modifikation. Det är klart att det finns dåligt väder! Man kan bara vara bättre eller sämre klädd i det dåliga vädret! Trots de yttre förutsättningarna hade vi det bra på den lilla trevliga golfbanan Kårsta utanför Örebro. Visst hade vi önskat oss sol istället, det är aldrig trevligt när precis allt är blött, men det kunde ju ha blåst full storm också, och då hade det varit ändå sämre!

Men jag kan inte låta bli att fundera på om det finns något annat släkte än golfare som frivilligt utsätter sig för att kliva upp innan morgonen ens grytt med planen att i hällregn ta en fyra till fem timmars promenad i gräs i varierande höjd (beroende på vart man lyckas få bollen att hamna) för att med liv och lust försöka få en liten boll att hamna i ett hål, och dessutom tycka det är kul.


Och vet ni vad det värsta är, jo, att det kommer säkert att inträffa ytterligare några gånger innan säsongen är slut...

17 kommentarer:

  1. Jodå! Det finns alltid fler idioter och dessutom värre! :D

    Hade ni det kul så är vädret inte det viktigaste. Men det är klart att det kanske är lättare att ha det kul i uppehåll och vindstilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onekligen lättare, även om det på något underligt vis går att ha kul i hällregn också!

      Radera
  2. Jag förstår allt bättre varför jag slutade spela golf redan på sent 80-tal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju faktiskt vara trevligt också...!

      Radera
  3. Jo, fotbollsspelare, främst på grusrotsnivån;-)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar idioter av det där speciella slaget som du är. Vad skulle världen vara om alla var så innerligen kloka? Tråkig. Heja, heja, säger jag och torra kläder fick du på dig så småningom. Vad gör man inte för sin favoritsport? Inte min men jag har andra nojor. Ha en fin måndag Marina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, torra kläder fanns det ju gott om så småningom så det var ju ingen större skada skedd. Och nojor måste vi få ha!

      Radera
  5. jag sätter mig ogärna ute och läser böcker i regn....

    SvaraRadera
  6. Ler när jag läser ditt inlägg! För jag tror att både golfare, skidåkare och seglare ger sig ut helt oavsett väder. Vilken härlig och rolig dag ni fick trots vädret eller kanske just för att det var som det var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat blir det väldigt kul efteråt när man ska minnas hur vi hade det!

      Radera
  7. Kanske var det roligare att vara tillsammans än att tänka på vädret!
    Önskar dej en trevlig nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! (Nej, vädret var inte så kul att tänka på!)

      Radera
  8. Ha, ha! Jag är verkligen ingen golfare. :)
    Men trotsar ändå vädret ibland för det kan bli roligare än man trott.

    Ha nu en underbar nationaldag! Och i strålande sol hoppas jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen en nationaldag i strålande sol! Och visst kan man ha kul fast inte vädret är det bästa :)

      Radera
  9. Vilken kul idé att göra detta varje år! Och jag lovar, det finns ett släkte till som ger sig ut i alla väder: ryttare. Finns inget väder som stoppar en när man ska ut och rida, jo möjligtvis åska.

    SvaraRadera