fredag 19 augusti 2011

Back in business och varmt är det!

Sådärja, så ska det väl förhoppningsvis fungera ett tag till! Vet inte om jag egentligen kan skryta med att jag fick så mycket mer nyttigt gjort bara för att bloggen behagade krångla...men det är väl en värdslig sak, antar jag... Men nu är jag alltså Back in Business igen!



Har nu varit här i fyra dagar och kan konstatera att vädret absolut är "same, same and not different"!

Jag vet att jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Vädret i Singapore måste vara något av en meteorologs drömtillvaro! Det skiljer inte mycket från en dag till en annan...Det är varmt och fuktigt och ibland så kommer det en regnskur (eller med svenska ögon, mer ett skyfall), annars händer det inte så mycket på väderfronten. (det är kanske här de som har haft hand om väderkartorna i Sverige i sommar skulle ha arbetat!?)

För att bevisa detta så har jag faktiskt varit inne på NEA:s hemsida (National Environment Agency) och kollat upp lite statistiska siffror för detta land, och dom ska ni få nu – himla kul för er!

Den genomsnittliga dygnstemperaturen mellan åren 1934-2010 kommer här, månad för månad:

januari 25.9     februari 26,5     mars 26,9     april 27,3      maj 27,7          juni 27,7
juli 27,4   augusti 27,3   september 27,1   oktober 27,0    november 26,4    december 26,0

(Som ni alla kan se tydligt så är det rena köldperioden november -januari...)

Köldrekordet uppmättes i januari 1934 och var så lågt som 19(!) grader, och om jag skulle gissa hur det upplevdes här, så anades troligen en ny istid...

Fuktigheten är rätt enorm också, men som allt annat, så är det ”same, same”,snittet varierar mellan 86,9% i december ner till så lågt(?) som 82,8% i juli!

Som sagt, ”same same and not different”!



7 kommentarer:

  1. Wow! Vilken skillnad mot här! Här kan det ju liksom variera tio grader bara från en dag till en annan!

    SvaraRadera
  2. Hmmm...jag bor nog på fel ställe i världen.
    Hur hamnade du i Singapore?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Welcome back - tålamod är fiskarens bästa vän. Singapore låter perfekt för min kropp temperatur!

    SvaraRadera
  4. Fast frågan är om det egentligen är en drömtillvaro för meteorologer. Skulle tro att de vill ha lite utmaningar i jobbet och då är nog vårt nordiska väder lite mer stimulerande.

    SvaraRadera
  5. Trillingnöten: Nej, variationerna i vädret här handlar mer om när på dagen regnskuren kommer...

    Camilla: Ibland kan man faktiskt tro det, fast tro´t om du vill eller ej - vädret i Sverige har också sin tjusning, i alla fall ibland! Här hamnade jag Som "medföljande hustru till en arbetande man" - en riktigt ok tillvaro!

    Susanna: Tack, och ja, Singapore är perfekt om man vill ha det skönt och framför allt bekvämt på klädesfronten - man behöver aldrig fundera över vad man ska ta på sig.

    Per-Anders: Jo, det är väl möjligt, och ska man gå efter sommarens väderprognoser så är det väl fruktansvärt utmanande för det har väl "gått sådär"...

    SvaraRadera
  6. Åh, där kan man alltså bo ... om maken går att övertala! :) ;)

    SvaraRadera
  7. Japp - precis så är det :)

    SvaraRadera