onsdag 24 augusti 2011

Den lilla lila frukten från Asien

Hur många är det som har hört talas om Mangostanfrukt? Eller Mangosteen som den heter på engelska. Jag hade det i alla fall inte förrän jag damp ner på dom här breddgraderna, men det betyder naturligtvis inte att ingen annan heller vet vad det är...


Det är i alla fall en fantastiskt god frukt. För att inte prata om vad nyttig den är! Detta har jag upptäckt nu, efter att ha kollat runt lite på div. internetsidor för att få klart för mig lite vad det är för figur, denna lilla lila goding.

Det är alltså en lila frukt, nästan lite brunlila skulle jag vilja påstå. I alla fall ska denna lilla mandarinstora frukt fullkomligen drälla av nyttigheter! Här finns massor av xanthoner (det vet väl alla vad det är...!?) och antioxidanter. Jag har ingen större koll på exakt vad det innebär, men jag har förstått att himla nyttigt är det!


Frukten har i alla fall använts inom läkekonsten sedan långt tillbaka för att bota dysenteri, feber, diarré, eksem, urinvägsinfektioner...ja ni hör själva!

Nu finns det naturligtvis en liten hake (gör det inte alltid det?), och i det här fallet består haken i att alla nyttigheter sitter i det röda tjocka skalet, och det är inte speciellt gott alls, utan det godaste, söta, saftiga, det vita inuti, det är inte speciellt näringsrikt alls...fast gott är det ju, och allt man äter måste ju inte vara jättenyttigt, eller?

För den som är intresserad och inte vet det sedan tidigare, kan jag ju tala om att det ska finnas en mangostanjuice att köpa även i västvärlden, och då heter den "Xango" och om den är gjord på hela frukten, ska den uppenbarligen vara väldigt nyttig!

14 kommentarer:

  1. Okej, jag ger mig genast ut och letar efter Xango. Ska jag åka downhill Åreskutan behöver jag nog ladda.
    Eftersom du bara spelar golf kan du kanske skita i skalet...?

    SvaraRadera
  2. Har aldrig hört talas om den frukten. Ser väldigt ...hm...annorlunda ut ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Definitivt min favoritfrukt! Mmmmm....

    SvaraRadera
  4. Nilla: Ska du utsätta dig för detta kan du defitivt behöva alla vitaminer som finns så häll i dig allt du hittar!

    Camilla: Jag lovar att den är godare än den ser ut ;)

    Susanna: Håller med!

    SvaraRadera
  5. Ser ju väldigt spännande ut!

    Jag minns fortfarande när mamma kom hem med något lurvigt brunt som skulle innehålla alldeles fantastiskt mycket c-vitamin. När hon skar upp den lilla ovala frukten blev jag så förvånad, för den var knallgrön och full av små svarta kärnor som man visst kunde äta.

    Japp, kiwin har också varit ny en gång i tiden! ;)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inanmätet ser lite läskigt ut...påminner om nåt kroppsligt liksom. Vet inte vad. Måste kolla den där drycken :)

    SvaraRadera
  7. *skrattar* Fick samma reaktion som Trillingnöten när jag såg bilden...

    Låter som en intresant frukt. Har aldrig tidigare sett eller hört om den..

    SvaraRadera
  8. http://www.xango.se/products/mangosteen-juice

    SvaraRadera
  9. Ungarna pratade om den nya mangofrukten men jag trodde de bara rört till det! Nu får man prova då!

    SvaraRadera
  10. Haha! De få gånger jag ätit frukten har jag SKALAT den och bara ätit det vita! Fail! :)
    Tror jag siktar på juicen så det blir rätt och riktigt..

    SvaraRadera
  11. Ja, inte såg den vidare aptitlig ut...
    Men kanske den skulle funka som juice.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Joanna: Ja visst fanns det en tid när det var lättare att hålla odning i fruktskålen, äpplen päron och bananer och sen var det bra med det...

    Trillingnöten: Det ska bli spännande att höra om den är god, jag har aldrig testat själv.

    Tina: Ibland kan det vara bra att blunda när man äter!

    Patrik: Detta nyttofenomen har en egen sida alltså, ska genast kolla!

    Lippe: Gör det! (och glöm inte att lite på barnen...)

    Märta: Tror i ärlighetens namn inte att du äter skalet nästa gång heller...tro mig - jag försökte!

    Susanne: Jag ska i alla fall försöka få tag på den och testa i juiceform, det borde ju finnas här!

    SvaraRadera
  13. Kul! Har aldrig hört talas om eller sett en sådan frukt!

    SvaraRadera