söndag 26 oktober 2014

Mera Skåne

Av olika anledningar har det tagit sin lilla tid innan "Skåneutflykten" fick någon fortsättning, men nu kommer den!


Eftersom jag bodde hos kompisar i Lund, så blev det en del promenader i just den staden, och jag förstår att man kan inte vara i Lund utan att göra ett besök i domkyrkan så det gjorde vi. En mycket vacker och imponerande byggnad. Välkänd och en stor turistmagnet är denna gamla byggnad från 1100-talet med sina två torn, "Lunna pågar" som sträcker sig 55 meter upp mot skyn.




Inne i byggnaden finns mycket att beskåda och om man har lust kan man säkert tillbringa flera timmar med att läsa sig igenom Domkyrkans historia. Nu gjorde vi inte det, men vi tittade i alla fall på det mest kända, det vill säga det astronomiska uret från 1400-talet samt jätten Finn som står och håller i en pelare i kryptan bland sarkofager och gravhällar.


Det finns flera berättelser om hur han hamnade där den käre Finn. I en av dem byggde han kyrkan och slog vad med en munk. Om munken skulle komma på Finns namn innan bygget var klart skulle han ge munken sina ögon. Precis innan sista stenen var på plats skulle munken ha kommit på namnet och i sin förtvivlan grep Finn då tag i en pelare, han krympte och förstenades och där står han än idag.


En annan, lite mindre dramatisk variant, är den att i sin besvikelse över att han inte fick betalt för sin kyrka så villa ha rasera den, men istället förstenades han och förminskades till normal storlek, och det är det han gör där han står vid pelaren, försöker riva sin nybyggda kyrka.


Ett besök i Ystad blev det också. Och vad gör man i Ystad som turist, om inte försöker vandra i Wallanders fotspår! Gissa om denne man fått stort genomslag! Man kan till och med ladda ner en liten käck app som talar om vad man ser och vilken koppling det har till just Wallander!


Sagt och gjort, Lund skulle ses ur Mankells egen kommissaries ögon och med utgångspunkt på Fridolfs konditori, där uppenbarligen denne man intar sin kaffe och sin skånska "sillamacka", startade vi vår "Wallander-vandring".



I det här vackra huset på Pilgränd skjuts en politiker till döds i en av böckerna och naturligtvis var jag tvungen att göra som troligen att stort antal personer gjort innan mig - föreviga det!


Och här, på gatan med det härliga namnet Harmonigatan, har Mankell låtit en mördare vara bosatt i en av sina andra böcker.




Vi passerade även Sveriges äldsta hotell, Hotell Continental, där Herr Wallander ibland slår på stort och bjuder dottern på mat.


Café Bäckahästen hade gärna fått ett besök av oss bara det varit öppet, men det hade uppenbarligen stängt för säsongen. Det såg så himla trevligt ut så det hade jag gärna besökt även om det inte hade figurerat i Wallanders liv.


Visst är det fascinerande hur en fiktiv figur kan få så stor genomslagskraft så man kan följa alla förehavanden via en app i telefonen. Det fanns alltså många fler platser vi kunde ha besökt i samma ärende, men det räckte där, vi hade ju lite mer på agendan än att förfölja Wallander...


28 kommentarer:

  1. Skåne har onekligen mycket att erbjuda. Mina besök i Skåne har oftast varit jobbrelaterade och då har jag inte hunnit med att se mig omkring så mycket. Nu vet jag i a f lite mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna stå till tjänst med detta :)

      Radera
  2. Åh tack för "besöket" i min uppväxtstad! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för den guidningen från skånelandet. Härliga bilder och en riktigt intressant läsning:-)

    SvaraRadera
  4. I Lund har jag aldrig varit och förstår att så kan det ju inte förbli. I Ystad däremot. Fin liten stad, nästan som Hjo. Alldeles för mycket brott där bara. Gräsliga också, allihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare en av alla platser där folk tenderar att utrota varandra genom mord, det kanske är lugnare i Hjo?!

      Radera
  5. Vad kul att få komma med både till Lund och Ystad och få följa med i Wallanders fotspår. Tack!

    SvaraRadera
  6. Kyrkor och konditorier. Känns som en bra minisemester tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Lund har jag besok en gang och det var en mycket vacker stad! Harliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara vacker, den var trevlig också.

      Radera
  8. Urmysigt verkar det! Så roligt att följa i Wallanders fotspår! Skulle inte ha nåt emot att besöka konditoriet också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett "riktigt gammalt hederligt kondis", inte ett dugg mysigt, men "på riktigt"

      Radera
  9. Verkligen trevligt att följa med på din rundvanding.
    Visst är det intressant att en fiktiv person kan ge upphov till så mycket.
    Ser riktigt mysigt ut i de gamla kvarteren.

    SvaraRadera
  10. Visst är det spännande. Och det finns ju ett antal exempel på platser där man kan "vandra i fiktiva personers fotspår".

    SvaraRadera
  11. Den som väntar på något gott väntar aldrig för ... Tack för storyn om Finn. Jag tycker alltid att det är en stor upplevelse att gå in i Lunds domkyrka. Jag fikade på Fridolfs för ett par veckor sedan. Innan dess var det länge sedan. Vi har många andra fik som kommer före på favoritlistan. De bästa ligger mer åt Österlen. Tänk vad Henning Mankell har bidragit till turistnäringen i vår stad. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det finns andra fik som är trevligare, men vad gör man inte för Wallanders skull ;)

      Radera
  12. Vilken pampig kyrka och intressanta historier om den där Finn. Och Wallander, jasså det är där han hänger. ;)

    SvaraRadera
  13. Vilka fina foton! Det är som att ha en egen guide, att läsa dina inlägg. Tack! Både Lund och Ystad är vackra städer.

    Jag har alltid tyckt att det är liiite märkligt det här med att följa en fiktiv figur på olika sätt. Som Sherlock Holmesanhängarna som vägrar tro att han dog. Men va?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, så han skulle inte vara död, då kanske det är dags att leta reda på honom också...eller inte! (Ska jag vara ärlig så följer jag hellre Pelle Svanslös tassavtryck i Uppsala)

      Radera
  14. Varför måste jag numera bedyra att jag inte är en robot varje gång jag vill lämna en kommentar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det förklarar varför skräpkommentarerna upphört att komma! Jag har faktiskt inte gjort något för egen del, så det har liksom kommit av sig själv (jag lovar att jag inte "rört några knappar"!)
      Vet inte om en uppdatering kan räcka för att det ska inträffa? Hur som helst så ska jag försöka ta bort det om jag hittar rätt "knapp".

      Radera
  15. Du fick verkligen ut det mesta av din Skånevistelse, härligt att läsa och se fotona.
    Du och fin blogg förtjänar en bloggaward och den har du fått av mig. Du hittar den på min blogg http://kim-m-kimselius.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-blogger-award.html
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, alltid trevligt när någon uppskattar det man gör!

      Radera