fredag 31 oktober 2014

Trögflytande hudlotion

Kommer ni ihåg min kokosolja? Den där literflaskan som släpades hem ifrån Gili och som senare även i mycket vältejpat tillstånd forslades från Singapore till Karlstad?


För er som inte minns (vilket troligen är de flesta av er!), så kan jag berätta att det är en helt fantastisk produkt som jag köpte på Gili och som jag sedan dess använt som hudlotion och den är helt underbar. Jag har dock inte vågat äta den ännu, trots att det ska vara väldans nyttigt, för det känns fortfarande lite mysko att äta det jag smörjer in mig med... Men nu har det hela plötsligt kommit i ett annat läge!

Min kokosolja var flytande och helt klar till färgen - ända tills det blev höst! Numer är det väldigt svårt att få något genom det där lilla hålet högst upp och plötsligt förstår jag varför denna produkt säljs i burkar med ett stort runt lock i Sverige. Oljan stelnar nämligen vid en temperatur under 25 grader!! Det här är ett problem som liksom inte finns i den delen av världen jag befann mig vid inhandlandet av flaskan. Följaktligen  är det ett himla sjå att få ut något av innehållet ur denna flaska med en uppenbarligen alldeles för trång öppning för svenska förhållanden.

Men skam den som ger sig, jag älskar fortfarande produkten och den är helt underbar att smörja in sig med så jag fortsätter väl stå och försöka gräva mig ner i innehållet med diverse hjälpmedel och väntar på våren... (eller så kanske det är dags att börja sleva i sig innehållet...;)

20 kommentarer:

  1. Eller tända en brasa och ställa flaskan intill kaminen.

    SvaraRadera
  2. Nej, usch inte äta;-)
    Lägg burken i hett vatten innan du smörjer in dig med innehållet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det känns lite fel att smörja in kroppen med något som i nästa stund ska stoppas i munnen, men som någon föreslog, man kan ju ha det i olika burkar...;)

      Radera
  3. Min kokosolja (som jag köper på burk) använder jag till det mesta... Steker i, har det i kaffe emellanåt, kör som "oilpulling" vid tandvård, smörjer kroppen med och säkert gör jag fler grejer som jag inte kommer ihåg just nu. En suverän produkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har jag bara använt den på ett sätt, men det kanske blir fler så småningom, vem vet...!

      Radera
  4. Måste skaffa kokosolja hör jag, det är så många som säger att det är så bra så jag måste absolut prova! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju bara testat ett användningsområde, men som "insmörjningsmedel" är den i alla fall helt underbar.

      Radera
  5. Låter besvärligt, det är bara att gräva på.....

    SvaraRadera
  6. Nu fick du mig att längta till våren. Då kan man gräva på många sätt.

    SvaraRadera
  7. Intressant. Men givetvis helt logiskt.
    Nej, vem tänker på att öppningen på en flaska behöver ha en viss vidd för att klara av vintern i Sverige.
    Kokosolja skall vara väldigt nyttigt vad jag förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej att öppningen skulle bli för liten tänkte jag inte på!

      Radera
  8. Använder kokos i flytande form även om jag bor i kokoslandet, blir det inte väldigt kladdigt att använda det som hudlotion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använder ALDRIG skall det ju stå :-)

      Radera
    2. Nej det gör ju inte det - blir kladdigt alltså! Och nu har min nariga och självsprickiga svenska höst-och vinterhud försvunnit och det är såå härligt. Sen får jag väl erkänna att det känns som om den gör lite mer nytta här än i ett land där det är en luftfuktighet på 80-90%...

      Radera
  9. Säkert väldigt bra salva. Själv använder jag Helosan nu när vädret går mot kallare. Helosan är toppen. Men jag kanske jämför äpplen med päron. Hmm.

    SvaraRadera